Bosch també tanca la planta de Lliçà d'Amunt per traslladar-la a Polònia i deixa sense feina 336 treballadors
Fa uns mesos ja va anunciar l'aturada de l'activitat de la fàbrica de Castellet i la Gornal
BarcelonaLa ferida de la indústria de l'automoció catalana s'ha fet aquest dijous una mica més gran: el fabricant de components Bosch pretén tancar la planta que té a Lliçà d'Amunt, al Vallès Oriental. Això deixaria 336 treballadors sense feina, però a més sumaria la desaparició d'una altra fàbrica dedicada al món de l'automoció en un any en què està previst que tanqui el centre que la mateixa firma té a Castellet i la Gornal (Alt Penedès) i les tres plantes catalanes de Nissan.
Segons han explicat representants del comitè d'empresa de la planta de Bosch al Vallès, en aquest cas la intenció és traslladar la producció a Polònia, una deslocalització que segons la UGT es fa "sense escrúpols" i que la USOC qualifica d'extremadament greu. “Són decisions que obeeixen a la recerca de costos inferiors dins la Unió Europea i es fa amb la passivitat de les administracions”, denuncien aquests últims.
Però més enllà de la “desertització industrial” que els dos sindicats denuncien, aquestes organitzacions lamenten el cop que això suposa per als treballadors. El tancament de Nissan deixarà desenes de milers de treballadors sense feina; el de la planta de Bosch al Penedès, uns 300 més; i el d'aquesta segona fàbrica de la mateixa companyia, 336 més.
Segons el comitè d'empresa, "la multinacional alemanya ha actuat amb crueltat, duent a terme una política insolidària i egoista molt lluny dels valors que com a fundació defensa". Gran part de la queixa arriba pels "importantíssims esforços", diu la UGT, que aquests treballadors han fet perquè l'equip directiu apostés per mantenir-hi l'activitat industrial: hi ha hagut congelacions i reduccions salarials i una disminució de la plantilla. "Bosch no ha sabut donar valor a aquests esforços i ha tirat pel dret amb una deslocalització sense escrúpols", afirmen.
"Acaben amb la darrera gran empresa d'aquesta envergadura al sector del metall a la comarca del Vallès, a més de contribuir també a l'alarmant estat de desindustrialització de la comarca del Penedès amb el tancament de la planta de Castellet, i que suposa una clara declaració d'intencions per a la resta de centres del país", afegeixen. Citen com a exemple els acomiadaments duts a terme també a la seu central, a Madrid.
Estratègia de reindustrialització
En el cas de la planta de Castellet, la direcció i els sindicats van arribar a un acord per tancar la fàbrica a finals del novembre d'aquest any, amb indemnitzacions per als treballadors superiors al mínim legal establert. Arran del buit industrial que deixa la desaparició d'aquesta fàbrica, la idea és posar en marxa un procés de reindustrialització: és a dir, atraure-hi algun altre fabricant que pugui crear ocupació.
És la mateixa estratègia que s'està seguint amb Nissan. En aquest cas, s'ha muntat una taula de treball que va anunciar fa unes setmanes que a finals de març començaria a escoltar propostes d'altres fabricants per omplir el buit que deixa la companyia japonesa.
Així i tot, al comunicat on la USOC critica el tancament de la segona planta de Bosch s'assenyala també les administracions públiques, a les quals acusa de no aturar "la sagnia de llocs de treball" que aquestes decisions estan causant al sector de l'automoció.