Acord de Bon Preu amb Vaquers d'Osona per vendre llet "a preu just"
La continuïtat del producte dependrà de la resposta dels consumidors
Vic“El consumidor té més poder del que sembla”, ha subratllat el director d’operacions del Grup Bon Preu, Joan Sabartés, durant la presentació de la nova llet nascuda de l’aliança entre Vaquers d’Osona i la seva marca blanca Terra i Tast. El nou producte té una qualitat ara mateix única al mercat: els ramaders cobren 41,5 cèntims pel litre de llet, és a dir, per sobre del seu preu de cost. A principis d'any van llançar al mercat 24.000 ampolles en una prova pilot i, després d'esgotar-les en setmanes, la cadena de supermercats ha decidit apostar-hi definitivament.
Ara bé, el seu directiu ha recordat que el futur de la nova llet dependrà del nombre de vendes. “De moment hem planificat fer una tirada de 60.000 ampolles, que mirarem que durin el mínim possible. Si el consumidor respon, anirem ampliant. I si en podem vendre 100.000 o 1.000.000, les vendrem”, ha afirmat Sabartés. Els ramaders han celebrat i aplaudit l'aposta de Bon Preu, però han recordat que el nou contracte no els treu de la corda fluixa. "Hem d'aconseguir que la resta de distribuïdores també paguin un preu just", ha recalcat Dani Bassas, portaveu de Vaquers de la Plana de Vic –sorgit de la unió de les cooperatives Plana de Vic i Vaquers d’Osona.
El sector lleter fa mesos que es mobilitza per exigir a les distribuïdores que apugin el preu que els paguen pel litre de llet: actualment la mitjana són 34 cèntims, però és a partir dels 40 cèntims que cobreixen els costos de producció. Això ha comportat que, en els últims 20 anys, un 70% d’explotacions hagin hagut de tancar i que el sector estigui tocat de mort, tal com alerten des de fa mesos els afectats.
Les distribuïdores al·leguen que si atenen les demandes dels vaquers no els sortiran els números. Però Sabartés ha certificat que és possible aconseguir-ho. “Hem trobat un preu [0,99 euros] atractiu per al consumidor i que permet que nosaltres ens hi guanyem una mica la vida, l’envasadora que ens ho fa [Cacaolat] també, i els ramaders igual. Aquí hi guanya tothom”, ha destacat. El directiu també ha assegurat que no han rebut cap ajuda pública, sinó que la nova marca sorgeix de la voluntat del supermercat i dels ramaders de trobar una solució a la problemàtica que arrosseguen, que posa en perill el futur de totes les explotacions.
Llet 100% catalana
Després d’esgotar en poques setmanes les primeres 24.000 ampolles produïdes, Sabartés calcula que al llarg d’aquesta setmana arribaran les noves 60.000 unitats que han produït a tots els centres d’arreu de Catalunya. “És una llet de qualitat, d’Osona, a un preu just i en un envàs reciclable. I sobretot és una llet 100% catalana en origen, en transformació i en distribució”, ha assenyalat Bassas.
De moment, l’oferiran en els formats sencera i semidesnatada, però també dependrà del consumidor que en puguin afegir d'altres, com ara sense lactosa o desnatada. “L’èxit de la llet dependrà dels clients que la vulguin comprar. Nosaltres estaríem encantats de no vendre llet a 0,67 o 0,68 cèntims, però no depèn de mi. Nosaltres posem a l’abast del consumidor tots els productes i és el consumidor qui escull. Per tant, és el consumidor qui acaba dient què vol tenir i a quin preu”, ha insistit Sabartés.
Bon Preu i Vaquers d’Osona també han avançat que estan treballant per explorar la possibilitat d’elaborar conjuntament altres productes, com formatges.
“Marca un abans i un després”
Ara per ara, l’acord que tenen tancat Bon Preu i Vaquers d’Osona preveu la compra de dues cisternes i mitja cada dos mesos, una quantitat irrisòria si es compara amb el que produeixen els osonencs setmanalment: 30 cisternes (cadascuna són uns 25.000 litres). No obstant això, per al portaveu de Vaquers el pas que ha fet Bon Preu és importantíssim.
“No suposa la resolució del problema real de la llet de les nostres cooperatives. Això no s'aconseguirà fins que la resta de distribuïdores paguin un preu just per la llet, que cobreixi almenys el cost de producció. Però és un gran punt de partida, un reconeixement i un bri d’esperança per a les famílies que hi ha darrere”, ha ressaltat Bassas.
A més, el portaveu ha recordat que aquest nou contracte suposa un canvi de paradigma: fins ara els ramaders pactaven amb la distribució, i aquesta amb la indústria. En canvi, ara han estat els ramaders els que han negociat directament amb la indústria. Per això el president de la Llotja de Vic, Josep Puigdollers, ha destacat que l'acord “marca un abans i un després” per al sector.