El bloc veïnal i ecologista contra l'ampliació del Prat: "És un ecosistema, no un llac amb ànecs"
Una cinquantena d'entitats exigeixen al Govern una "moratòria indefinida" per aturar el projecte d'Aena
BarcelonaMentre a la seu de l'escola de negocis Esade començaven a arribar els primers assistents a l'acte empresarial en favor de l'ampliació del Prat, entitats veïnals i ecologistes han triat el mateix espai aquest dimecres per rebatre els arguments d'aquest conclave econòmic. "Exigim als ajuntaments i els governs que no només es posicionin amb una imatge verda, sinó que prohibeixin aquest projecte", ha sentenciat l'economista Sara Mingorria, una de les portaveus de la plataforma Zero Port, que reclama paralitzar els projectes per fer créixer les dues principals infraestructures de Catalunya.
Amb un manifest conjunt, una cinquantena d'organitzacions unides per la defensa del decreixement han rebutjat la taula institucional que va proposar ahir el president de la Generalitat, Pere Aragonès. "No volem un govern mediador, volem un govern que prengui decisions i això només passa per una moratòria indefinida a l'ampliació", ha assegurat Mingorria. Per a Alejandro González, un altre dels portaveus del bloc opositor, "demanar l'ampliació és un capritx de les elits, quan bona part de la població ni tan sols agafa l'avió". Així doncs, les entitats acusen Aena d'orquestrar un "xantatge" i posar en risc una zona protegida per la Xarxa Natura 2000.
"És un ecosistema, no un llac amb ànecs", ha protestat Mingorria per contestar la promesa de l'empresa pública de compensar les parts afectades a l'estany de la Ricarda amb la creació de nous espais naturals en altres punts del delta del Llobregat. Des de la plataforma han recordat que les actuacions ambientals de l'última ampliació —que va començar el 2004— encara no s'han completat i que la Comissió Europea ja ha enviat un toc d'alerta a les administracions.
A les mans d'Europa
Tot i la pressió d'Aena i els agents econòmics a la Generalitat per donar llum verda al projecte, les entitats s'han mostrat relativament confiades que la Comissió Europea no ho permetrà. "Perdria tota la credibilitat pel que fa a la sostenibilitat", insisteixen. A més, defensen que amb la regulació a la mà la llei del canvi climàtic de Catalunya també complicaria els plans del gestor aeroportuari.
Josep Velasco, de la plataforma Prou Soroll, ha recollit el malestar d'alguns dels nuclis veïns de l'aeroport com Castelldefels o Gavà Mar que es queixen de l'impacte acústic dels avions i ha denunciat que la situació "no és sostenible". "L'aeroport no és de goma per fer-lo més gran cada cop que ho desitgin", ha lamentat.