BarcelonaLes millors ofertes del Black Friday, la selecció de productes més gran, les cinc gangues que has de conèixer... La campanya de descomptes originària dels Estats Units arriba de nou amb una onada de missatges cada cop més difícil d'esquivar per als catalans. La diada consumista s'ha consolidat a casa nostra i ja no és la novetat que era fa cinc anys. Tot i això, després d'anys d'èxit rotund, aquesta cita promocional podria tocar sostre. "Aquest any ha perdut força, els clients comencen a estar saturats de tanta promoció", resumeix Joan Carles Calbet, president de l'associació catalana de comerciants RetailCAT.
Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi
Enguany les vendes del comerç tornaran a créixer amb el Black Friday, però algunes de les previsions apunten que no ho faran amb més vigor que l'any passat. És el cas d'AECOC, la patronal del gran consum i un dels principals interessats en fer que les grans superfícies aconsegueixin treure rèdit del Black Friday. "Aquesta data promocional es mantindrà com la més rellevant en les vendes nadalenques per al sector tecnològic, però sembla que el seu potencial de creixement comença a tocar sostre i que aquest any el seu increment tornarà a estar per sota dels dos dígits", avisen des de l'organització.
Si ens fixem en les dades de la consultora GFK, fins ara la trajectòria del Black Friday a Espanya només ha anat cap amunt. El 2015 va ser el seu any rècord, amb un augment interanual de la facturació del 42%, mentre que el 2016 i el 2017 la xifra ballava entre el 23% i el 24%. Com recorda el responsable de l'àrea de béns tecnològics d'AECOC, Alejandro Lozano, el punt i a part en la tendència es va començar a intuir el 2018. "Aleshores es preveia un increment pròxim al 15% i al final es va quedar en el 6%", diu. En la seva opinió, el context socioeconòmic fa pensar que enguany no es millorarà la xifra. "L'any passat hi havia més estabilitat política i la situació de l'estalvi era una altra, ara la gent sap cap a on ens dirigim", pronostica.
Però Neus Soler, professora de màrqueting de la UOC, considera que caldrà esperar fins a l'any vinent per veure com s'estabilitza el nivell de vendes del Black Friday i per saber si a la llarga es converteix en un descens. "La fase de creixement encara no ha tocat sostre, però l'efecte novetat ja no hi és i arribarà un moment en què simplement es mantindrà", argumenta, assenyalant que només es pot veure afectat per la major consciència mediambiental dels consumidors.
A més, la campanya ja ha topat amb un rival que apunta maneres. El gegant xinès del comerç electrònic Alibaba va facturar 35.000 milions d'euros en una sola jornada pel Dia del Solter l'11 de novembre, només dues setmanes abans del Black Friday. Tot i això, Lozano creu que les dues cites poden conviure i afavorir que les compres no es concentrin en excés, de manera que es reparteixin els beneficis a parts iguals.
Més veus crítiques entre els comerciants
La queixa ja històrica dels comerciants sobre el Black Friday és que les vendes que aconseguiran esgarrapar aquest cap de setmana no s'afegeixen al seu compte de resultats, sinó que simplement impliquen avançar compres de Nadal que els clients haurien deixat per a més endavant. A més, hi ha la diferència que aquest consum no es fa amb el preu d'origen, sinó amb descomptes que han de ser prou sucosos per mobilitzar el comprador.
"És una promoció que hauria de servir per treure's de sobre excessos d'estoc, però al final s'acaba venent el que guardaves per a les festes", defensa Calbet. El representant dels comerciants recorda que d'entrada la importació d'aquesta campanya no segueix les mateixes lògiques que al seu país d'origen. "Als Estats Units és l'endemà d'Acció de Gràcies, un dia festiu, i realment és el tret de sortida del Nadal", exposa. En resum, aquest representant dels comerciants assegura que enguany hi ha "més veus crítiques" amb el fenomen i recomana als seus associats que en cas de sumar-se al Black Friday limitin els descomptes a un o dos dies com a màxim.
La jornada, en xifres
6%
Tot i que la previsió apuntava a un salt més gran, segons dades de GFK l'increment de vendes a Espanya durant la campanya del 2018 es va quedar en el 6%.
127 €
La consultora Deloitte preveu que els espanyols gastin de mitjana 127 euros pel Black Friday. El 12% aprofitaran per avançar les compres de Nadal.
3,5 milions
La bogeria del Black Friday es traslladarà dilluns als centres logístics. Les empreses del sector calculen que mouran 3,5 milions de paquets per les compres, un 10% més que l'any passat.
200.000
L'agència de treball temporal Adecco pronostica que la campanya comportarà 200.000 noves contractacions arreu d'Espanya, la majoria temporals.