BarcelonaJa no ens sorprèn que una plataforma per reservar hotels ens avisi que hem clicat en "l'última habitació disponible" o que una aerolínia ens adverteixi que "només queden tres seients buits" en el vol que volem comprar. Però com recorda la directora del Màster Universitari en Màrqueting de la UPF Barcelona School of Management, Carolina Luis Bassa, aquest "màrqueting de l'escassetat" ha agafat una nova dimensió durant la campanya del Black Friday d'aquest 2021, que se celebra oficialment demà marcada pels temors al desabastiment. "És molt probable que algunes empreses aprofitin aquesta situació per enviar missatges de pressió a través de campanyes puntuals que transmetin urgència de compra", explica l'experta.
Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi
Aquesta data de promocions importada durant l'última dècada dels Estats Units (se celebra el divendres després del dia d'Acció de Gràcies) ja ha generat altres vegades la mateixa pregunta: ¿aquestes rebaixes a finals de novembre beneficien els comerços o simplement avancen les compres de Nadal? El professor d'economia, finances i comptabilitat d'Esade, Pedro Rey, té clar que el Black Friday servirà perquè els compradors siguin més previsors a l'hora de proveir-se dels regals de festes davant la por que els lliuraments no els arribin a temps. "Les famílies, que en general registren una taxa d'estalvi alta, senten parlar dels repunts en els preus i l'escassetat de subministraments. Aquests factors poden contribuir a una millor campanya perquè poden fer que els consumidors siguin més sensibles a les ofertes i els preus", remarca l'acadèmic.
Tot i així, els problemes de desabastiment no han arribat a tots els comerciants. Segons una enquesta de Pimec Comerç, el 40% dels seus associats han patit complicacions amb l'estoc, mentre que un 60% creuen que les interrupcions es limitaran a la logística i el transport. "Aquesta situació, que, indiscutiblement, genera retards en les entregues i nerviosisme en els comerciants per les dates d'altes compres en què ens trobem, queda en part compensada pel fet que molts comerços han tingut una acumulació d'inventaris, producte del fre comercial provocat pel covid-19", recorda Luis Bassa. A més, per prevenir-se d'aquesta situació alguns negocis han demanat comandes més grans i han preparat la campanya del Black Friday amb més antelació de l'habitual.
Optimisme de cara a Nadal
En general, però, el sector té previsions que la campanya d'enguany millori en vendes la del 2020, encara molt condicionada per les restriccions per contenir la pandèmia. El 46% dels enquestats per Pimec Comerç defensen que el Black Friday afectarà positivament el seu negoci, mentre que un 35% creuen que no hi tindrà cap impacte. El petit comerç diposita les seves esperances sobretot en la campanya de Nadal i el 80% confia que les vendes seran "igual o millors" que el 2020. Els botiguers associats a Barcelona Comerç se sumen a aquest sentiment, però també recorden que l’afluència de clients als seus establiments encara està un 14% per sota dels nivells prepandèmia.
L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) preveu que la despesa mitjana dels espanyols pel Black Friday serà de 208 euros, 41 més que l'any passat. També la consultora EY calcula que el 65% dels consumidors acabaran fent alguna compra, un percentatge que millora en 21 punts les xifres de l'anterior edició. Els articles més populars per a aquests dies de descomptes no amaguen cap sorpresa: l'electrònica (la que més patirà la manca de components per la dependència de l'exterior), les joguines i la moda (que segons EY tornarà als nivells d'activitat del 2019). Sí que sobta un altre canvi de tendència. En la seva anàlisi, el Black Friday ja genera més interès entre els espanyols i els italians que en els ciutadans dels Estats Units (només un 50% preveuen participar en aquesta jornada de compres).
Segons la multinacional de recursos humans Randstad, el Black Friday generarà 7.000 contractacions a Catalunya, un 48% més que el 2019, principalment per l'auge de la logística. En termes absoluts, preveu que sigui la segona comunitat autònoma amb més nous contractes, per darrere d'Andalusia, però per davant de Madrid. Els perfils més buscats són els mossos de magatzem, els transportistes i els encarregats d'empaquetar les comandes per al comerç electrònic. El seu principal competidor, Adecco, ha comunicat que busca cobrir 500 vacants coincidint amb la campanya del Black Friday.
Consells per comprar (bé) en una diada consumista
Com cada any, l'OCU ha elaborat la seva pròpia guia de recomanacions per evitar sorpreses desagradables i rebaixes que no eren el que semblaven durant el Black Friday. Recollim els consells de l'entitat per sobreviure a aquesta diada consumista:
- Fes una llista del que realment necessites i evita les compres compulsives.
- Si és una oferta, el preu original ha d'aparèixer al costat del rebaixat.
- Compara l'evolució dels preus en les últimes setmanes i amb altres establiments.
- La qualitat dels productes no pot ser diferent de l’habitual pel fet d'estar rebaixat.
- El mitjà de pagament per internet més segur és la targeta prepagament o la de crèdit.
- Conserva els tiquets i les garanties de les compres.