Els marges de benefici de les petrolieres a Espanya augmenten un 20% des del principi de la crisi
La Comissió Nacional de la Competència en culpa l'alta concentració del sector i les dificultats per obrir benzineres
BarcelonaEls marges de benefici de les empreses de distribució de carburants a Espanya van augmentar un 20% entre els anys 2007 i 2010, segons un informe de la Comissió Nacional de la Competència (CNC). L'organisme ha publicat aquesta dada com a introducció al seu informe on es proposen diverses mesures per rebaixar els preus.
L'informe, encarregat pel ministeri d'Economia, assenyala que l'increment de preus es va produir tot i que el punt de partida a l'inici de la crisi tenia uns preus més elevats que a la resta de països europeus.
La Comissió assenyala la falta de competència com l'explicació dels elevats preus i l'atribueix a diversos factors. Entre aquests destaquen l'alta concentració del sector, especialment en el cas de les grans petrolieres amb instal·lacions de refinat a Espanya.
L'informe recorda que el sector està dominat per Repsol, Cepsa i BP, empreses que aprofiten els dipòsits de les seves refineries per millorar el seu accés al mercat.
En la vessant minorista del mercat, la CNC assenyala els ajuntaments com els principals responsables de les traves que es troben les empreses que volen obrir benzineres. La majoria de les existents estan en mans de les mateixes grans empreses que dominen la distribució i augmenten així la concentració.
Recomanacions per baixar el preu
En la vessant de les recomanacions, la CNC aconsella al govern actuar tant en el mercat majorista com en el minorista. En el primer, recomana restringir la influència de les grans petrolieres en la Compañía Logística de Hidrocarburos (CLH), l'empresa pública que és propietària dels oleoductes.
Així mateix, entre altres recomanacions, es demana que es limiti la capacitat d'emmagatzematge de carburants a les refineries a requisits de seguretat, i que s'obri l'ús de l'espai sobrant.
A nivell minorista, la CNC recomana facilitar l'apertura de noves benzineres i destaca la importància de les estacions de servei vinculades als centres comercials, que a països com França representen el 60% de les vendes i han contribuït a baixar els preus.
L'informe, que va ser encarregat a principis d'agost, coincideix amb una sèrie de negociacions del ministre d'Indústria, José Manuel Soria, amb les petrolieres per rebaixar el preu dels carburants, que en les darreres setmanes han encadenat diversos màxims històrics.