El BBVA augura un tancament massiu d'oficines bancàries a llarg termini
Els bancs temen que les 'fintech' els prendran el 23% de quota de mercat
BarcelonaEl canvi d'hàbits dels consumidors i les noves aplicacions mòbils poden provocar una reducció massiva d'oficines bancàries. Així ho veu el conseller delegat del BBVA, Carlos Torres Vila, que considera que amb les noves tecnologies, a la llarga, no té sentit mantenir una xarxa com la que té el seu banc a Espanya, de més de 3.800 sucursals.
No obstant això, fonts del banc han indicat que ara per ara no hi ha "plans concrets" de tancament d'oficines a curt termini, sinó que les paraules del conseller delegat s'han d'emmarcar en una exposició sobre el futur de la banca i la incidència que tindran les noves tecnologies que va fer en el marc de la trobada Money 20/20 Europe celebrada a Copenhaguen sobre el sector 'fintech' (tecnologia financera).
Torres Vila va indicar que els clients dels bancs han canviat d'hàbits en els darrers tres anys i cada cop més volen relacionar-se amb la seva entitat pel mòbil, i va posar l'exemple de Mèxic, on la banca mòbil s'ha disparat.
Dins aquest discurs, el conseller delegat del BBVA es va preguntar si té sentit tenir 3.800 sucursals a Espanya, i ell mateix va contestar: "No". I va continuar preguntant-se si es pot reduir el nombre d'oficines i va contestar que sí, segons explica l'agència Bloomberg.
El mateix conseller delegat del BBVA va matisar que no hi ha plans concrets i que la seva reflexió era retòrica, però la tendència al tancament d'oficines, va dir, es va obrint pas sobretot en aquest moment de tipus d'interès baixos. I en aquest sentit, sense posar terminis, va dir que haurien de quedar a Espanya un miler d'oficines "a molts anys vista".
Aquesta reflexió del conseller delegat del BBVA es produeix només una setmana després que l'altre gran banc espanyol, el Santander, anunciés que vol tancar les 450 oficines més petites que té, fet que segons els sindicats podria suposar prescindir d'un miler d'empleats. Actualment el Santander té 3.467 oficines a Espanya.
Informe sobre 'fintech'
La reflexió de Carlos Torres coincideix amb la publicació de l'informe 'Blurred lines' sobre com afectarà les 'fintech' el negoci bancari, elaborat per la consultora PwC. Segons aquest informe, les entitats financeres temen que el fenomen 'fintech' posi en perill un 23% del seu negoci en els propers cinc anys.
Però les mateixes 'fintech', segons aquest estudi, encara ho veuen més accentuat i creuen que podran aconseguir un 33% del negoci financer actual.
El sector és conscient d'això. Així, el 83% dels directius del sector financer tradicional que han estat enquestats per a aquest estudi reconeixen que l'arribada dels nous competidors, com les empreses tecnològiques, de comerç electrònic, de telecomunicacions, 'start-ups' i proveïdors d'infraestructures, estan provocant un efecte trencador en el sector fins al punt de posar en risc una part del seu negoci. I la proporció dels que creuen que això passarà puja al 95% quan es pregunta només a directius bancaris.
A més, aquests directius creuen que les 'fintech' estan pressionant a la baixa els marges bancaris i la rendibilitat de les entitats financeres, segons diuen un 67% del enquestats.
L'informe de PwC indica que els negocis de mitjans de pagament i el de serveis relacionats amb la gestió d'actius i de patrimonis són els que es transformaran d'una manera més radical els propers anys. Això ho demostren, per exemple, l'aparició de plataformes 'online' per a la concessió de crèdits directes entre empreses i consumidors sense intermediació bancària o les aplicacions per a pagaments des del mòbil.
L'informe també destaca la falta de reacció dels bancs davant aquesta nova realitat, ja que només un 32% d'entitats tenen algun acord amb companyies 'fintech', però un 25% asseguren que no hi tenen cap relació. Entre els motius que expliquen aquesta falta de relació entre la banca tradicional i les 'fintech' destaquen els enquestats la incertesa en la regulació.
No obstant això, l'estudi destaca que les 'fintech' no són només una amenaça per als bancs, sinó que també poden ser una oportunitat de negoci si entren a col·laborar-hi, perquè poden aportar eficiència i reducció de costos, els poden ajudar a diferenciar-se dels seus competidors, retenir els clients i aconseguir ingressos addicionals.