Economia19/02/2016

Molt soroll i pocs taxis contra la liberalització i les noves ‘apps’

Els taxistes de Barcelona, contra Uber

Júlia Manresa
i Júlia Manresa

Ahir eren menys d’un centenar, però feien prou soroll perquè bastants treballadors del 22@ de Barcelona sortissin de les oficines per veure què passava davant la seu catalana de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC). Diversos taxistes de les associacions Elite Taxi i Taxi Companys bloquejaven el carrer Bolívia per protestar contra un dels últims requeriments de l’Autoritat Espanyola de la Competència, que insta el govern espanyol a liberalitzar el sector del transport de viatgers, actualment limitat tant pel que fa al nombre de llicències de taxi com al de llicències de vehicle amb conductor, les anomenades VTC.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

“L’Autoritat de la Competència vol posar el transport de viatgers al servei dels interessos d’una multinacional nord-americana [en referència a la plataforma de transport de passatgers Uber]”, deia Pedro García, president de la l’agrupació Taxi Companys. A Barcelona la protesta va ser minoritària, no només perquè altres associacions, com ara el Sindicat de Taxistes de Catalunya, no van adherir-se a la manifestació sinó també perquè molts dels conductors van marxar a Madrid, on el trànsit es va complicar en diversos llocs cèntrics per la mobilització d’uns 2.000 manifestants.

Cargando
No hay anuncios

L’amenaça de les aplis de mòbil

Els taxistes de Barcelona cridaven obertament contra Uber. L’aplicació que posa en contacte conductors particulars o autònoms amb passatgers, i que està il·legalitzada a l’Estat, ha adoptat una nova estratègia aquest 2016 i s’està preparant per poder començar a operar durant aquest primer trimestre a través de llicències VTC. Competència va instar el ministeri de Foment a desregular també aquests permisos, que estan limitats a un nombre de tres per cada deu taxis i que, a diferència del taxi, no tenen límit de tarifa i no poden recollir persones pel carrer, sinó a demanda prèvia. Però en països com Anglaterra o França, on el nombre d’aquestes llicències no és limitat, Uber s’ha convertit en un gran competidor i “ha destrossat el sector del taxi”, segons afirma el president de Taxi Companys. Al marge d’Uber, altres aplicacions de cotxe compartit com Blablacar, Drivy o Cabify també són vistes com una amenaça per al sector.