Barcelona calcula que l'ampliació del Prat dispararia un 33% les emissions de CO2
L'Ajuntament insisteix en millorar la connexió amb Girona i Reus i canviar els vols curts per trajectes en tren
BarcelonaFins que els avions no incorporin la tecnologia necessària per deixar d'emetre emissions, qualsevol increment del trànsit aeri també suposarà un augment de la contaminació ambiental. Ho denuncia l'informe sobre l'encaix ambiental de l'aeroport del Prat que ha publicat aquest dijous l'Ajuntament de Barcelona, pocs dies després que l'alcaldessa Ada Colau critiqués Aena per no aportar estudis tècnics a la taula institucional que debat sobre l'ampliació. El document el va encarregar fa més d'un any l'agència de desenvolupament urbà del consistori, Barcelona Regional, quan el gestor aeroportuari ja començava a temptejar el terreny de cara al projecte del hub.
Segons aquest document, incrementar la capacitat de l'aeroport fins als 70 milions de passatgers anuals implicaria augmentar les emissions de diòxid de carboni un 33%. És a dir, els experts calculen que el projecte d'Aena afegiria unes 2,8 milions de tones anuals d'aquest gas a l'aire de Barcelona. Les dades del 2019, l'últim any de normalitat per a la indústria aeronàutica, estimen que l'aeroport del Prat i el seu entorn van generar 8,4 milions de tones de CO₂, en un moment en què la infraestructura acollia 52,6 milions de passatgers anuals.
El regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica de Barcelona, Eloi Badia, ha sumat un altre agreujant a aquest augment de la contaminació: el turisme. L'estudi preveu que almenys 10 milions de passatgers d'aquests 20 que guanyaria l'aeroport serien turistes. Aquest creixement, ha insistit Badia, suposaria 3 milions de tones de CO₂ més, 4 milions d'hectòmetres de consum d'aigua i 260 GWh d'energia per a la ciutat cada any. "Esperàvem que Aena ens presentés un pla de reducció d'emissions de l'aeroport i ens sorprèn que el projecte que hi ha sobre la taula no vagi en la mateixa direcció del que està demanant la Comissió Europea", ha reclamat el regidor barceloní.
Tres propostes alternatives a la d'Aena
L'estudi proposa tres alternatives més a la proposta d'Aena d'allargar 500 metres la tercera pista sobre l'estany de la Ricarda. Una d'elles és la pista sobre el mar, directament descartada pel seu impacte ambiental i cost elevat. El document també inclou l'opció de fer servir les pistes del Prat amb una operativa independent, però remarca que el conflicte pel soroll amb els veïns no faria possible aquesta solució. Finalment, l'informe planteja una quarta via: potenciar el sistema aeroportuari amb una millora de les connexions amb Girona i Reus, substituir els vols curts per trajectes en tren, optimitzar l'operativa de pistes actual i tirar endavant la construcció de la terminal satèl·lit.
Precisament el president d'Aena, Maurici Lucena, ha admès aquest dijous en una entrevista a RAC1 que "queda bastant" per aconseguir un consens sobre l'ampliació, si bé ha assegurat que després de la reunió de dilluns veu el sí de les institucions "més a prop". "Estem en el bon camí", ha afirmat el directiu, en referència a la trobada. Aena necessita el vistiplau de la Generalitat al projecte, perquè és qui té les competències sobre els espais naturals protegits que caldria modificar al delta del Llobregat. Tot i així, el gestor aeroportuari també hauria d'aconseguir el màxim consens possible amb els ajuntaments afectats. Després l'ampliació encara necessitarà la llum verda de la Comissió Europea per tirar endavant.