Un precedent que afavoreix el Sabadell
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha decidit obrir la segona fase per analitzar l’adquisició del Banc Sabadell per part del BBVA. Enviar aquesta operació a fase 2 té diverses implicacions, tant en termes de terminis com de la possible resolució final. Si donem una ullada a les decisions d’operacions de concentració autoritzades per la CNMC en els darrers anys, observem com les segones fases acostumen a representar només entre l’1% i el 3% del total de resolucions. Els precedents d’operacions de concentració en l’àmbit bancari ens mostren com aquestes han estat aprovades en primera fase, en alguns casos amb compromisos. Així va succeir en els casos de CaixaBank-Bankia, Unicaja-Liberbank o BBVA - Catalunya Caixa. De fet, aquesta operació és la primera del sistema financer espanyol que va a segona fase, en un precedent que beneficia el Sabadell.
Les autoritats de la competència tenen una posició de garant envers el benestar dels consumidors i la defensa del procés competitiu. Així, una segona fase suposa una anàlisi més exhaustiva que la duta a terme fins ara per l’autoritat, al constatar-se problemes de competència que poden necessitar informació addicional. És, per tant, una bona notícia que s'actuï amb precaució quan es pot produir un deteriorament irreversible de les condicions competitives en un mercat.
L’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) ja va fer pública una anàlisi sobre l’impacte en termes de competència que l'operació podria tenir a Catalunya. L'ACCO no participa directament en el procés d’anàlisi de les operacions de concentració, ja que la normativa les atribueix en exclusiva als òrgans de l’Estat, però el seu informe alertava que aquesta operació de concentració podia incidir negativament en la competència i el benestar dels consumidors a Catalunya. L'entitat resultant seria el principal operador de Catalunya en el mercat de concessió de crèdit per a famílies i empreses, i la segona entitat en termes d’oficines bancàries. Ara també la Generalitat tindrà l’oportunitat de pronunciar-se sobre aquesta concentració.
Una implicació addicional és que la resolució en fase 2 necessàriament haurà de notificar-se al ministeri d’Economia. Al seu torn, el ministre podria decidir elevar aquesta operació de concentració al consell de ministres. És coneguda l’oposició del govern espanyol a l'opa hostil del BBVA. Aquesta situació podria ser aprofitada per intentar prohibir la concentració per motius més enllà dels estrictament relacionats amb la política de la competència, i fer que la qüestió esdevingués molt més política.