Banca

El Banc d'Espanya anticipa un any rècord de reclamacions per les hipoteques

L'organisme supervisor, però, recorda que en molts casos "no té competències" per resoldre aquesta mena de queixes

MadridEl 2024 s'encamina a ser un any de rècord pel que fa a les reclamacions que el Banc d'Espanya rep per part dels clients de les entitats financeres. Només durant els primers sis mesos de l'any ja s'han obert 38.619 expedients i l'organisme supervisor estima que es podrà arribar a una forquilla d'entre 55.000 i 60.000 expedients, tal com ha apuntat el director que supervisa la conducta de les entitats, Fernando Tejada, en una trobada informativa aquest dimecres. La previsió s'ha donat a conèixer en el marc de la publicació de la Memòria de reclamacions corresponent a l'exercici del 2023.

Inscriu-te a la newsletter Si el topall funcionaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El 2023, el Banc d'Espanya va obrir un total de 33.191 expedients, una xifra que situa l'activitat de l'organisme pel que fa a la supervisió de la conducta de les entitats a nivells similars als dels anys anteriors (34.146 expedients l'any 2022 i 34.330 el 2021). L'any en què més reclamacions es van rebre va ser el 2017, quan l'organisme que ara presideix José Luis Escrivá va obrir més de 40.000 expedients.

Cargando
No hay anuncios

El que explica l'actual repunt de reclamacions que el Banc d'Espanya està registrant són les recents sentències vinculades a les despeses hipotecàries. "Bona part d'aquestes reclamacions venen de bracet dels pronunciaments del Tribunal Suprem i de les qüestions prejudicials resoltes pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea sobre la nul·litat de les clàusules hipotecàries abusives", s'apunta a la memòria.

Cargando
No hay anuncios

El problema, però, de moltes d'aquestes reclamacions és que solen acabar en una "frustració" per al client que envia la queixa, reconeix el Banc d'Espanya. El motiu de fons és que l'organisme supervisor no té competències per resoldre els casos que transcendeixen l'àmbit bancari, i entre aquests casos s'inclouen les reclamacions vinculades a hipoteques en què el client demana la nul·litat d'algunes clàusules perquè les considera "abusives". Aquestes queixes, recorda el Banc d'Espanya, cal canalitzar-les a través dels tribunals. De fet, des del Banc d'Espanya recorden que hi ha tribunals especialitzats en aquest tipus de causes. Durant el 2023, el 61% de les reclamacions que va rebre l'organisme no van prosperar, per diferents motius. Entre les que sí que es van admetre, les entitats van rectificar en un 80% dels casos.

"És una mica frustrant que es vingui al Banc d'Espanya a buscar una cosa que no podem satisfer", ha apuntat Alberto Ríos, director general de Conducta Financera i Bitllets. "El missatge que volem transmetre als clients, també a les associacions, és que siguin conscients de quin és l'àmbit de competència", ha reiterat. En canvi, on sí que podria actuar el Banc d'Espanya és en aquells casos en què un client es queixa perquè creu que no ha rebut tota la informació pel que fa a un préstec hipotecari.

Cargando
No hay anuncios

Durant el 2023 CaixaBank i BBVA, les dues entitats amb més pes en banca minorista, van ser les entitats que més queixes van acumular a l'organisme supervisor.