Balearia s’apunta als ‘vaixells verds’ de la mà del pla Juncker

Balearia s’apunta als ‘vaixells verds’ de la mà del pla Juncker
Xavier Grau
30/01/2016
2 min

La companyia naviliera Balearia, que cobreix rutes entre la Península i les Balears i el nord d’Àfrica, va anunciar ahir una inversió de 175 milions d’euros per a la construcció d’un primer vaixell verd, propulsat amb gas natural i que, a més, durà pannells solars. El vaixell el construirà a les seves drassanes basques Construcciones Navales del Norte (LaNaval), i està previst que comenci a operar l’any 2019. A més, Balearia vol, si tot va bé, encarregar un segon vaixell del mateix tipus. La construcció del vaixell comptarà amb finançament del Banc Europeu d’Inversions (BEI) gràcies al Fons Europeu d’Inversions Estratègiques (EFSI, per les seves sigles amb anglès), més conegut com el pla Juncker, segons ha pogut saber l’ARA de fonts comunitàries.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

De moment l’EFSI compta amb tres projectes espanyols signats, un de la catalana Grifols per investigar sobre l’Alzheimer (que suposarà una inversió de 100 milions), un de Redexis per estendre la xarxa de gas i un d’Abengoa d’energies sostenibles. Però el BEI ja té aprovat -i només pendent de signar- el pla de Balearia per a la renovació verda de la flota. El nou vaixell serà, a més, el ferri més gran que operarà al Mediterrani i un dels més grans del món.

El vaixell tindrà una eslora de 232 metres i una mànega de 30, i podrà arribar a una velocitat de 23 nusos gràcies a tres motors duals, és a dir, que podran funcionar amb gas natural o amb combustible líquid, cosa que permetrà reduir en un 40% les emissions de CO 2 i NO x i eliminarà les emissions de sofre i altres partícules.

‘Smart ship’

El ferri tindrà capacitat per transportar 1.600 passatgers i 350 vehicles. A més, s’instal·larà la tecnologia perquè sigui un smart ship (vaixell intel·ligent), tant per a la navegació com pel que fa als passatgers i la càrrega i l’eficiència energètica. Els panells fotovoltaics alimentaran tots els serveis a bord, i tota la il·luminació serà amb tecnologia led. També hi haurà un sistema intel·ligent de regulació de les unitats d’aire condicionat i els sistemes de propulsió reduiran al mínim el consum de combustible.

El ferri l’ha dissenyat Cotenaval i, segons el president de Balearia, Adolfo Utor, vol marcar “un abans i un després en el transport marítim”.

stats