CONSUM

El ‘badulaque’ esdevé supermercat

Les grans cadenes de súpers impulsen els locals petits, que obren més hores i tots els dies de l’any

Després d’El Corte Inglés, que no ha aconseguit que el seu model tingui prou acceptació, Carrefour va ser la primera gran cadena a obrir súpers de conveniència (2010), seguida de Condis (2013) i Caprabo (aquest mateix any).
Júlia Manresa
06/06/2016
4 min

BarcelonaOmplir el carret de la compra fins a dalt un cop al mes o cada dues setmanes és cosa del passat. Aquest és un dels hàbits de consum que la crisi ha esborrat de la conducta dels consumidors, que opten per comprar menys i més sovint. Així, mentre les grans cadenes de supermercats i hipermercats veien com l’afluència de clients a les grans superfícies s’anava reduint, els nuclis urbans han anat rellevant els petits locals tancats amb les botigues de conveniència, sovint anomenats badulaques. Davant l’evidència, les grans cadenes de supermercats no han deixat escapar l’oportunitat i han accelerat la seva expansió a través dels supermercats de conveniència.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Per això cada cop és més habitual trobar a Barcelona nous supermercats de les cadenes Carrefour, Condis o Caprabo que han afegit el cognom Express o Rapid al rètol. Són locals més petits, d’entre 100 i 300 metres quadrats, que acostumen a obrir més hores que un supermercat convencional i que agrupen amb menys espai el màxim de productes bàsics. Tots ells destaquen a les façanes la quantitat de dies i hores d’obertura, que són més nombrosos de l’habitual.

Tornen les alegries al consum

“La cultura de compra ha canviat, el client pensa més en el seu temps i la crisi ha ajudat a fer que els clients optin per fer compres més petites”, explica Enrique Gutiérrez Raso, director d’expansió de franquícies de Carrefour. És per això que aquesta cadena francesa d’hipermercats va començar el 2010 amb l’obertura del primer Carrefour Express a Barcelona. Ara ja té 32 establiments d’aquest tipus a Catalunya, dels quals 8 es van obrir l’any passat. Aquest any preveu inaugurar-ne entre 10 i 12 més.

Gutiérrez reconeix que Carrefour Express creix a bon ritme, però menys que a la resta de l’Estat perquè a Catalunya els supermercats són un sector “força dominat” per Condis i Caprabo. De fet, segons explica el cap d’aquesta mateixa àrea de la cadena catalana Condis, Pedro López, la companyia va començar a obrir botigues Express el 2013 i va arribar a les 36 botigues d’aquest tipus el 2015. En el seu cas es tracta d’establiments d’entre 200 i 350 metres quadrats que es concentren principalment a Barcelona, però també a Badalona i Sabadell. “El ritme de creixement és molt més positiu del que esperàvem”, diu López, que avança que en el que va d’any ja han obert 12 nous Condis Express, una xifra que els fa preveure que superaran les inauguracions del 2015 en aquest format, que en van ser 17.

Aquestes dues cadenes ja superen El Corte Inglés, que va ser pionera en la creació d’aquest format amb OpenCor. Fa dos anys, però, va tancar la meitat dels establiments i els va reconvertir en SuperCor Exprés. Ara té 14 locals a Barcelona.

L’últim a arribar ha sigut Caprabo, que ha optat per una estratègia lleugerament diferent. Ha triat una insígnia que té l’objectiu de “tenir entitat pròpia més a llarg termini”, diu Claudio Estévez, director de franquícies de Caprabo. Com va avançar l’ARA, Caprabo ha inaugurat les primeres franquícies de Rapid Caprabo, el format de proximitat amb què la cadena va començar a fer proves l’octubre del 2014. Ara compten amb cinc establiments i preveuen obrir-ne sis més el 2016.

Els projectes d’expansió d’aquestes cadenes demostren el canvi d’hàbits dels consumidors, que ja no estan tan disposats a fer desplaçaments en cotxe per fer grans compres. “Hi ha un canvi de pauta molt important, els grans hípers han acabat perdent quota i això es veu fins i tot amb el nou format de Decathlon, que ha impulsat també a Barcelona el seu format de botigues urbanes i més petites”, diu Núria Beltran, directora d’Escodi, la universitat de comerç de Terrassa. A més, Beltran descarta que amb la recuperació del consum es recuperi l’hàbit de desplaçar-se amb cotxe per anar al supermercat: “Hi ha d’haver un estímul molt fort per canviar un hàbit tan potent. Anteriorment va ser la crisi, però ara aquest hàbit s’ha arrelat en la comoditat”, defensa.

El perfil del franquiciat

Una altra de les característiques d’aquest tipus de supermercat és el seu horari d’obertura. En ser botigues de conveniència, de petites dimensions, i sumat a la flexibilització dels horaris comercials per la suspensió de la llei catalana pel Tribunal Constitucional, la seva disponibilitat horària és més àmplia. En el cas dels Rapid Caprabo, per exemple, s’hi pot comprar des de les set del matí fins a les onze de la nit, de dilluns a diumenge. En el cas de Carrefour i Condis, els seus portaveus detallen que els seus horaris també són més amplis, però Carrefour ho deixa en mans del franquiciat i Condis la limita una mica més. Tots obren els 365 dies de l’any.

Precisament aquesta és una de les raons que explica que molts dels franquiciats siguin d’origen estranger, sovint xinesos o paquistanesos, en el cas de Barcelona, com ja passa amb els badulaques. “És un perfil comú perquè estan disposats a obrir més hores i dedicar més temps a la botiga”, diu Claudio Estévez, de Caprabo. Segons aquests portaveus, aquesta amplitud d’horaris fa que per als franquiciats el negoci sigui més rendible, ja que, a més, requereix menys inversió inicial. Val a dir que per a les cadenes aquest també és un format més rendible, ja que obtenen directament els ingressos per la llicència de la franquícia sense haver d’assumir les despeses del negoci. Les grans superfícies, en canvi, sí que van totalment a càrrec de la marca, tant els locals com el manteniment i els empleats.

Noves insígnies de Caprabo i Carrefour

Tal com va explicar el director d’expansió de franquícies de Cabrapo a l’ARA, Caprabo estudia portar a Catalunya el format de franquícies Aliprox, que pertany al grup Eroski i que és un format de botiga amb més pes dels productes frescos i de mercat. Per la seva banda Carrefour també busca ubicació a Barcelona per a la seva primera botiga Carrefour Market, un format urbà amb venda de productes per emportar-se com entrepans i cafès i alguns productes de primera necessitat.

stats