Economia22/01/2019

Avancar tanca per sorpresa i abandona Barcelona

La companyia, pionera en el servei per compartir cotxes, està informant els clients que desapareix

àlex Font Manté / Xavier Grau
i àlex Font Manté / Xavier Grau

BarcelonaAvancar ha decidit tancar a Barcelona. La companyia, pionera en els serveis de 'car sharing', ho va començar a dir ahir als seus clients. A partir del 28 de febrer la companyia no seguirà operant a l’única ciutat espanyola on seguia existint. L’altra era Madrid, d’on ja va desaparèixer fa dos anys.

Inscriu-te a la newsletter Andic i l'entrevista que mai vam llegirInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

"Al llarg de les properes setmanes farem el reemborsament a tots aquells socis que han pagat la seva quota anual pel que queda pendent de la resta de l’any en curs", ha explicat la companyia als seus clients.

Cargando
No hay anuncios

La companyia va explicar que, a més de Barcelona, també abandona París i Brussel·les, on operava amb la marca Zipcar. De fet, Avancar é propietat del grup nord-americà Zipcar (que, al seu torn, està controlat per Avis).

Cargando
No hay anuncios

Tot i que no ha donat gaire detalls, els resultats econòmics d’Avancar no eren bons. El 2016, l’últim exercici amb informació disponible, l’empresa va facturar 4 milions d’euros i va perdre 1,3 milions. Això suposava una reducció respecte a les pèrdues d’1,7 milions de l’any anterior. L’empresa té una quarantena d’empleats a Catalunya i, com consta a la seva última memòria, mai ha pagat impost de societats perquè mai ha tingut beneficis suficients.

La defunció d’Avancar es produeix en un moment en què està en ple auge la compartició d’altres tipus de vehicles més petits, com les motos o fins i tot les bicicletes. De fet, Avancar era especialment competitiva en el lloguer de cotxes a dins de la ciutat i per a períodes no molt llargs, on un altre tipus de vehicles també poden ser una alternativa.

Cargando
No hay anuncios

Origen público-privat

La història d’Avancar es remonta a tres lustres enrere. Fa exactament 15 anys que el 'car sharing' va ser impulsat en col·laboració entre l’administració pública i les empreses privades. El 2004 es va constituir l’empresa Catalunya Carsharing, que tenia com a tres primers accionistes l’Estat espanyol (que tenia un 20% a través de l’Idae), Acciona (17,4%) i Copcisa (17,4%). La resta de grans accionistes eren la Generalitat (16,8%), l’Ajuntament de Barcelona (5,8%) i Moventia (8,7%).

Cargando
No hay anuncios

Quatre anys després, facturava 1,3 milions d’euros i va ser adquirida per Zipcar. Passada una dècada, però, l’empresa ha decidit tirar la tovallola.

Cargando
No hay anuncios

Zipcar té una presència molt extensa als EUA, on està present a centenars de ciutats. A banda, està present a nou països més (sis, si s’exclouen Espanya, França i Bèlgica, d’on n’estan sortint). Entre ells, destaquen el Canadà, el Regne Unit, Costa Rica i Turquia.