Griffiths, president de Seat-Cupra: "Amb els aranzels al cotxe xinès l'empresa està en risc"
Cupra mostra per primer cop el seu model Terramar, amb el qual vol captar nous clients i mercats
Barcelona"Es posa en perill no només el projecte Tavascan, sinó l'empresa". Així de contundent s'ha mostrat el president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, quan se li ha preguntat sobre l'impacte en la companyia dels aranzels als cotxes elèctrics fabricats a la Xina. El cas és que Cupra té un model, el Tavascan –un totterreny 100% elèctric– que es fabrica en una planta del grup Volkswagen a la Xina. A aquest model llançat aquest any al mercat se li van imposar uns aranzels del 38%, tot i que ara s'ha rebaixat al 20%.
Griffiths ha indicat a un grup de periodistes que la companyia no vol repercutir en el client final aquests aranzels (el cotxe té un preu d'uns 52.000 euros) i, per tant, està perdent diners en cada unitat venuda. Si aquestes pèrdues portessin a alentir la comercialització del Tavascan o fins i tot a parar-la hi hauria una altra derivada negativa per a la companyia: per complir amb els objectius europeus d'emissions de CO₂ s'hauria de rebaixar la fabricació de cotxes amb motors convencionals de combustió interna.
Malgrat tot, el màxim executiu de Seat i Cupra ha indicat que està negociant amb el govern espanyol i la Comissió Europea per intentar rebaixar els aranzels, argumentant que és un cotxe que s'ha dissenyat íntegrament a Espanya i es fabrica sobre una plataforma europea del grup Volkswagen. Griffiths ha indicat que tots els plans de negoci es van fer quan no hi havia aranzels, unes taxes que es van introduir després de posar a la venda el cotxe: "Es volia protegir la indústria europea, però en el nostre cas passa tot el contrari", ha dit. El president de Cupra ha dit que la mesura era per frenar la inversió de cotxes barats de la Xina, però el Tavascan no és barat, ha dit, i és europeu, i ha afegit que traslladar la producció del Tavascan a Europa "és inviable". Amb tot, s'ha mostrat esperançat d'arribar a un acord amb les autoritats europees. També ha reconegut que aquests aranzels afectaran els resultats de la companyia enguany, malgrat el primer semestre rècord en vendes i guanys.
Sobre el fet que Volkswagen hagi admès per primer cop la possibilitat de tancar plantes i ajustar plantilles a Alemanya, Griffiths ha dit que això no té per què afectar la planta de Martorell, ja que Seat ha reduït un 30% els costos fixos els últims anys i ha anat ajustant la seva plantilla.
Nou model Terramar
Griffiths ha fet aquestes declaracions després d'haver presentat aquest matí el nou model de la companyia, el Cupra Terramar. A l'acte de presentació, ha assegurat que la companyia no hauria tirat endavant sense la marca Cupra: "Amb la marca Seat per si sola no hauríem sigut sostenibles". La presentació mundial del nou model s'ha fet a l'Imax del Port Vell de Barcelona, en el marc de la celebració de la Copa Amèrica, davant de més de 400 periodistes de tot el món.
El Cupra Terramar és un SUV amb motor de combustió i també híbrid endollable amb una autonomia elèctrica de més de 100 quilòmetres que es fabrica a la planta d'Audi a Gyor (Hongria). Les primeres unitats sortiran a la venda d'aquí un parell de mesos, amb un preu de sortida de 43.000 euros a Alemanya. Aquest model s'ha dissenyat totalment a Martorell, tot i que es fabrica a Hongria.
Griffiths s'ha congratulat de l'èxit de la marca Cupra, la que més creix a Europa, i que en només sis anys hagi venut més de 700.000 unitats. El Terramar pren el nom de l'autòdrom de Sitges. Aquest cotxe, del qual segons Griffiths s'espera un volum elevat de vendes que no ha concretat, permetrà accedir a nous públics i nous mercats per donar encara més impuls a la marca, que té com a objectiu a mitjà termini arribar a la venda de mig milió d'unitats a l'any.
A la presentació del nou model hi ha participat el cap de disseny de Cupra, Jorge Díez; el director de la marca Cupra, Ignasi Prieto, i el vicepresident de recerca i desenvolupament de Seat, Werner Tietz, a més del conseller delegat de la Copa Amèrica, Grant Dalton, i el director de cine Juan Antonio Bayona. També hi eren presents el president del Parlament, Josep Rull; el conseller d'Empresa, Miquel Sàmper; el seu predecessor en el càrrec, Roger Torrent; la secretària general d'Indústria del ministeri, Rebeca Torró, i Mark Porsche, membre del consell d'administració del grup Volkswagen.