Victòria de la dreta i les automobilístiques: la UE aigualeix la nova llei d'emissions
La normativa Euro 7 limita les emissions contaminants de motors, frens i neumàtics, i allarga la vida de les bateries dels cotxes elèctrics
Brussel·lesLa Unió Europea presumeix sovint de tirar endavant mesures ecologistes i de ser la regió del món que lidera la lluita contra el canvi climàtic. Però el cert és que cada vegada són més les lleis verdes proposades per la Comissió Europea que es veuen aigualides, i molt, pels estats membres i els partits liberals, conservadors i d'extrema dreta del Parlament Europeu, que han fet bandera de l'antiecologisme a poc més de sis mesos de les pròximes eleccions europees.
L'última mesura que s'ha vist afectada per aquesta contrareforma ha estat la de l'Euro 7, que pretén rebaixar els límits d'emissions contaminants dels vehicles. De fet, els estats membres i l'Eurocambra han acordat suavitzar aquesta normativa fins al punt que els topalls de contaminació dels cotxes i furgonetes per a passatgers seran finalment els de l'Euro 6, que és l'anterior llei i que és menys ambiciosa.
Així, els màxims d'emissions seran de 80 mil·ligrams per quilòmetre (mg/km) d'òxid de nitrogen (NxOy) per als vehicles dièsel i uns 60 mg/km per als de gasolina. A més, entraran en vigor el 2026, un any més tard del que pretenia Brussel·les. En canvi, en el cas dels camions i autobusos, es preveuen límits més estrictes a les emissions del tub d'escapament dels que hi havia fins ara i no podran superar els 260 mg/km.
Un altre dels punts més destacats de la iniciativa és que per primera vegada la Unió Europea posa límit a les emissions contaminants dels neumàtics i dels frens. En aquest sentit, el límit d'emissions de partícules de frens seran de 3 mg/km per als vehicles totalment elèctrics, 7 mg/km per a la majoria de motors de combustió i per als vehicles híbrids elèctrics i de pila de combustible, i 11 mg/km en el cas de furgonetes amb motor de combustió.
El text legal també vol allargar la durabilitat de les bateries dels cotxes elèctrics i híbrids i estableix que han de funcionar al 80% del seu rendiment fins a cinc anys o 100.000 km, al 72% fins a vuit anys o 160.000 km. Quant a les furgonetes, els mínims se situen en el 75% fins a cinc anys o 100.000 km, i en el 67% fins a vuit anys o 160.000 km.
La pressió de la indústria automobilística
La indústria automobilística és molt potent arreu de la Unió Europea —com també ho és a casa nostra— i ha pressionat els estats membres i les institucions europees per suavitzar la normativa. El seu principal argument ha estat que la llei era massa ambiciosa i que posava en perill la competitivitat del sector a Europa, sobretot en comparació amb els Estats Units i la Xina, on les legislacions mediambientals són més flexibles.
A l'altra banda hi ha hagut governs estatals i organitzacions ecologistes sense ànim de lucre que s'han queixat de l'escapçada de la mesura, que va en la línia del que volien les patronals i els dirigents i eurodiputats liberals, conservadors i d'extrema dreta.