La venda de cotxes es recupera el 2023, però encara no arriba als nivells precovid
Les matriculacions de turismes creixen un 16% tant a Catalunya com a l'Estat
BarcelonaLa pandèmia del covid, primer, i després la crisi dels microxips van impactar amb força al mercat de l'automòbil espanyol, amb caigudes de vendes tan importants que, per trobar xifres tan baixes, cal remuntar-se una dècada enrere, en plena Gran Recessió. Però el 2023 s'ha tancat amb una important recuperació del sector, amb un creixement de les vendes del 16,7% tant a Catalunya com a Espanya. Això sí, no s'han assolit encara els nivells prepandèmia.
Segons les dades de matriculacions publicades aquest dimarts per les patronals del sector –Anfac, Faconauto i Ganvam–, a Catalunya durant el 2023 s'han matriculat 118.688 turismes, un 16,7% més que l'any passat, però lluny encara dels 173.469 de l'any 2019, el previ a l'esclat del covid. A escala estatal, les matriculacions també han crescut un 16,7%, fins a les 949.359 unitats, una xifra molt superior a la dels tres anys precedents, però sense arribar al milió d'unitats, l'aspiració que tenia el sector. A més, les vendes estatals encara queden lluny dels 1,25 milions d'unitats de l'any previ a la pandèmia.
El director de comunicació i màrqueting de la patronal de fabricants Anfac, Félix García, considera positiu l'augment de vendes del 2023, però ha destacat que "Espanya ha de superar aquest 2024 la barrera del milió de turismes". També ha demanat ajudes per incentivar la compra de vehicles nous per avançar cap a la descarbonització i la renovació del parc amb vehicles de zero emissions. En aquest sentit, García ha recordat que el pla MOVES encara disposa de fons i que, a més, s'ha aprovat una deducció del 15% de l'impost de la renda per a vehicles electrificats.
En aquest sentit, el director general d'Anfac, José López-Tafall, ha assegurat que la quota d'electrificació és "decebedora" perquè no avança al "ritme necessari". "No és qüestió d'innovar, és qüestió d'actuar immediatament i amb mesures eficaces. El 2024 ha de ser l'any del canvi de ritme", ha defensat. Així mateix, ha demanat al govern espanyol "estimular millor" la venda d'aquesta mena de vehicles.
Tot i el fort creixement de les vendes de cotxes elèctrics i híbrids, els nivells encara se situen per sota del que seria desitjable, segons explica la patronal de concessionaris Faconauto. Raul Morales, d'aquesta patronal, ha destacat que els vehicles electrificats han suposat un 12% del total de les matriculacions, "molt lluny de la mitjana europea, que se situa al voltant del 20%". A més, Morales ha indicat que l'edat mitjana del parc automobilístic espanyol continua envellint-se i ha reclamat mesures que impulsin la descarbonització i fomentin els vehicles elèctrics per retirar de les carreteres els cotxes més antics.
Un terç d'híbrids
Malgrat la lentitud amb què s'està desplegant l'electrificació a Espanya, el fet és que a Catalunya un terç dels cotxes venuts són híbrids. En concret, el 2023 es van matricular al Principat 40.365 cotxes i totterrenys híbdris, cosa que suposa un 34% del total i quasi el 20% més que l'any anterior. Quant als cotxes purament elèctrics, se'n van matricular a Catalunya l'any passat 7.688, un 15,5% més que l'any anterior i un 6,4% de tots els cotxes venuts.
Del total de cotxes venuts a Catalunya el 2023, 48.171 van ser de gasolina, amb un augment de l'11,2% en comparació amb l'any anterior. En canvi, el dièsel continua perdent adeptes i se'n van vendre al Principat 9.290 unitats, cosa que representa un 9,5% menys que l'any anterior. Quant a la resta de combustibles, que inclou elèctrics, híbrids, hidrogen i tota mena de gas, es van matricular 61.227 unitats, un 27,21% més que l'any anterior.
Dels 949.359 cotxes venuts a Espanya el 2023, fins a 419.528 han estat a particulars, 393.815 han estat a empreses i 98.889 a companyies de lloguer de cotxes. Aquest últim canal ha estirat fort de les vendes, perquè s'ha disparat un 37,5% interanual.
Força asiàtica
L'augment d'híbrids i elèctrics ha impulsat les vendes de cotxes d'origen asiàtic. Per marques, en l'acumulat de l'any la més venuda a Espanya ha estat la japonesa Toyota, amb 79.883 unitats. L'han seguit la coreana Kia (66.245), l'alemanya Volkswagen (63.871), la coreana Hyundai (58.874), la catalana Seat (58.686) i la francesa Renault (56.176). Per models, ha encapçalat el rànquing el Dacia Sandero, amb 27.951 unitats, seguit del Seat Arona (21.639), el Toyota Corolla (19.845) i el model xinès MG ZS.