La venda de cotxes es desploma a mínims dels últims 10 anys
Només creix la venda de cotxes electrificats, mentre que baixa la dels de gasolina i dièsel
BarcelonaLa crisi dels xips i semiconductors ha fet caure la venda de cotxes a unes xifres mínimes de l'última dècada, segons les dades publicades aquest dilluns per les patronals de fabricants i concessionaris, Anfac, Ganvam i Faconauto. A Catalunya, el 2022 es van matricular només 101.724 cotxes i totterrenys, xifra que és un 8,1% inferior a la de l'any passat i pràcticament la meitat dels gairebé 200.000 cotxes matriculats el 2017. De fet, el 2022 fins i tot s'han venut menys cotxes que el 2020, quan la pandèmia del covid-19 va impactar durament en l'economia. Al conjunt d'Espanya, el 2022 s'han matriculat 859.477 automòbils, un 5,4% menys que l'any anterior.
Les dades de l'any, ja de per si dolentes per la crisi dels xips i semiconductors que ha limitat la producció, s'han agreujat al desembre a causa dels problemes logístics que han impedit que molts cotxes fabricats i emmagatzemats a les campes de les factories i els ports arribin als concessionaris. A Catalunya, les matriculacions al desembre s'han desplomat un 22%, mentre que al conjunt de l'Estat la caiguda ha sigut del 14,1%.
Les perspectives per al nou any no són gaire millors. La patronal de constructors Anfac ha assenyalat la inflació i la crisi de semiconductors com a principals frens al creixement durant el 2022, any que qualifiquen de "complicat". De cara al 2023, la patronal augura un "escenari desfavorable", però espera que es "normalitzin" les cadenes logístiques per poder entregar més vehicles.
En aquest sentit, la patronal explica que durant l'últim any també s'han trobat amb "dificultats" en el transport de vehicles als concessionaris, cosa que ha provocat "retards" en les entregues als compradors. De fet, cal recordar que tot plegat ha provocat que grans empreses automobilístiques, com la catalana Seat, hagin hagut d'aplicar un expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) a les plantes de Martorell i Barcelona per adaptar-se a la situació.
Anfac també ha apuntat l'augment del preu dels carburants i l'alça dels tipus d'interès com a factors que han "condicionat negativament" la decisió de compra dels usuaris.
Més electrificats
Per tipus de combustible a Catalunya, les matriculacions de vehicles de gasolina han caigut un 18,37%, fins a les 43.375 unitats, i les de dièsel un 29,11%, fins a les 10.272 unitats. En canvi, els vehicles electrificats, híbrids i de gas han crescut un 11,54% respecte al 2021.
A tot l'Estat, per tipus de vehicle, les matriculacions de turismes electrificats, híbrids i de gas van mantenir una "tendència a l'alça durant l'any" i van tancar amb un augment del 10,8% el 2022, amb 332.734 unitats, cosa que representa una quota de mercat del 40,91% en aquest segment. Al desembre, tot i això, les entregues d'aquest tipus de turismes s'han reduït en un 8% respecte al mateix mes de l'any anterior.
El director general d'Anfac, José López-Tafall, ha dit que les vendes de vehicles electrificats "continuen a l'alça" i que, en comparació amb l'any anterior, "el mercat creix". Però ha matisat que el ritme de penetració és "extremadament lent". "En l'últim mes s'aconsegueix una quota pròxima al 10% sobre les vendes totals, quan els electrificats haurien d'haver tancat l'any per sobre del 14% de quota per complir amb els objectius de descarbonització marcats pel govern espanyol. A aquest ritme, Espanya no complirà els seus propòsits de descarbonització, amb el problema afegit que estem lluny de les mitjanes europees i al furgó de cua d'Europa de les velocitats d'electrificació", ha dit.
En aquesta línia, López-Tafall ha recordat que hi ha hagut problemes de subministrament de peces i en la cadena logística per entregar més vehicles nous, si bé ha argumentat que en els "països veïns i membres de la UE també tenen els mateixos problemes de xips i transport i tenen quotes de vehicle electrificat per sobre del 20%, com és el cas de Portugal, o del 26%, com passa a Alemanya".
"Necessitem mesures urgents per als anys 2023, 2024 i 2025 per incentivar la compra d'aquests vehicles per no posar en perill inversions i ocupació en un sector clau en l'economia espanyola. Anfac ha presentat nombroses iniciatives copiant el que fan altres països de la UE. Els fabricants compleixen amb els objectius de descarbonització, però necessitem que la col·laboració publicoprivada sigui pràctica per a les dues parts i no només teòrica", ha recordat López-Tafall.
Les emissions mitjanes dels cotxes venuts a l'Estat el 2022 van ser un 3,1% inferiors a les de l'any anterior, i es van situar en 120,4 grams de CO₂ per quilòmetre recorregut, segons les dades de la patronal.
Gairebé quatre de cada cinc cotxes nous venuts a Noruega l'any passat funcionaven amb bateries, i Tesla és la marca més venuda per segon any consecutiu. Amb l'objectiu de convertir-se en el primer estat a posar fi a la venda de cotxes de gasolina i dièsel l'any 2025, Noruega –que és un país productor de petroli– ha deixat exempts fins ara els vehicles totalment elèctrics (BEV) dels impostos que sí que tenen els vehicles que utilitzen motors de combustió interna. La proporció de nous vehicles elèctrics va augmentar fins al 79,3% el 2022, des del 65% del 2021 i des del 2,9% de fa una dècada, segons ha dit la Federació Noruega de Carreteres (OFV). Tesla té una quota del 12,2% del mercat total d'automòbils a Noruega, la qual cosa la converteix en la marca número u per segon any consecutiu, per davant de Volkswagen, amb un 11,6%. El Tesla Model Y va ser el model més popular de l'any, per davant de l'ID.4 elèctric de Volkswagen, en segon lloc, i l'Skoda Enyaq, en tercer lloc.