Automoció

Vaga de Volkswagen a Alemanya pel tancament de fàbriques

La resposta dels empleats arriba un mes després que l'automobilística anunciés que tancaria almenys tres plantes al país

ARA
i ARA

BarcelonaEls treballadors de les fàbriques de Volkswagen a Alemanya van a la vaga a partir d'aquest dilluns per protestar contra els plans del fabricant d'automòbils de tancar almenys tres fàbriques al país i acomiadar milers de persones, segons informa The Guardian.

Cargando
No hay anuncios

Fa un mes, va ser la presidenta del comitè d'empresa de la companyia, Daniela Cavallo, que va confirmar aquestes intencions del fabricant, que feia setmanes que negociava amb els sindicats els seus plans per reduir costos. Les opcions de tancar plantes al país van suposar un terratrèmol, ja que és la primera vegada en els seus 87 anys d'història al país que es planteja aquesta mesura.

Ara, els treballadors han anunciat que faran "vagues d'avís", que duraran poques hores. "Si cal, serà la batalla col·lectiva més dura que ha vist mai Volkswagen", va dir el principal negociador de sindicat IG Metall amb la direcció de la companyia, Thorsten Gröger, segons recull el diari britànic. Gröger va acusar els directius d'"incendiar" els convenis col·lectius. El grup Volkswagen té 300.000 treballadors a Alemanya, 120.000 dels quals estan coberts per un conveni col·lectiu.

Cargando
No hay anuncios

Aquesta decisió del fabricant, l'ocupador més gran al país, arriba en un moment complicat per a Alemanya, que ha fregat la recessió aquest 2024. Els seus ciutadans estan cridats a votar el 23 de febrer en unes eleccions anticipades que es van desencadenar quan el canceller Olaf Scholz va acomiadar el seu ministre de Finances, acabant així amb un govern de coalició. El sector industrial està en crisi i els fabricants d'automòbils afronten un moment complicat per la fluixa demanda –sobretot de cotxes elèctrics– i l'entrada de competidors asiàtics.

Evitar els tancaments

Els representants dels treballadors ja han presentat un pla per estalviar fins a 1.500 milions d'euros en costos laborals sense la necessitat de tancar fàbriques. Segons explica el diari britànic, els plans inclouen la pèrdua de futurs augments salarials a canvi d'una jornada laboral més curta en algunes plantes i la renúncia a les bonificacions per als executius i el personal. De fet, l'automobilística també plantejava retallar els sous un 10% i congelar salaris durant dos anys.

Cargando
No hay anuncios

Per a la companyia, aquestes mesures no són suficients perquè considera que no comportarien "cap alleujament financer a llarg termini", cosa que no ha agradat als treballadors, que ja han promès un "hivern calent" de vagues, segons recull The Guardian.

Els fabricants d'automòbils diuen que estan lluitant per finançar la inversió per canviar la producció de gasolina i dièsel a vehicles elèctrics, de la mateixa manera que la demanda de cotxes amb bateries s'està estancant. Paral·lelament, VW va anunciar a l'octubre que els seus beneficis havien caigut gairebé un 60% enmig d'una caiguda de les vendes a la Xina, recorda el diari britànic.