La UE obliga a instal·lar més carregadors de cotxes elèctrics: a on i com funcionaran?
Els ports que reben grans embarcacions i els aeroports també hauran de comptar amb punts de recàrrega
Brussel·lesEl Consell de la Unió Europea ha donat aquest dimarts el vistiplau definitiu a la nova llei europea que obligarà els estats membres a adoptar un conjunt de mesures per potenciar el consum de combustibles alternatius als fòssils, que són altament contaminants. A principis de mes, el Parlament Europeu també la va aprovar i, per tant, d'aquí a poc ja entrarà en vigor la nova normativa, que és una de les iniciatives ecologistes més ambicioses de la UE dels últims temps i serà d'obligat compliment per part dels estats membres. A continuació us n'expliquem alguns dels detalls principals.
On i cada quant hi haurà d'haver un carregador elèctric?
Els estats membres hauran de garantir a partir del 2025 la instal·lació d'un carregador per a cotxes elèctrics almenys cada 60 quilòmetres a les grans carreteres. Pel que fa a camions i autobusos, que requereixen uns punts de recàrrega més potents, l'objectiu és que n'hi hagi un cada 120 quilòmetres el 2028. També hi haurà d'haver centres de proveïment d'hidrogen cada 200 quilòmetres el 2031.
Com funcionaran els punts de recàrrega elèctrica?
Les estacions de recàrrega per a vehicles elèctrics hauran de permetre un pagament simple, a través de targeta de crèdit o dispositius contactless, sense necessitat de comptar amb cap mena de subscripció amb la companyia. Els preus s’hauran d’informar per kWh, kg o per minuts i les operadores dels punts de recàrrega hauran de comunicar a través de panells o portals web la disponibilitat de les estacions, el temps d'espera i els preus. Tal com va indicar l'eurodiputat ponent de la iniciativa, el socialdemòcrata búlgar Petar Vitanov, la normativa vol fer que els punts de recàrrega elèctrics "siguin tan fàcils d'utilitzar com les benzineres tradicionals".
Més enllà de les carreteres: a on més s'hauran d'instal·lar carregadors?
La llei obligarà que els ports més importants de la Unió Europea, que reben molts creuers i portacontenidors, hagin de subministrar-los punts de recàrrega d'electricitat a partir del 2030. A més, no més tard del 2025 els aeroports hauran d'oferir la possibilitat d'alimentar amb electricitat els avions aparcats als fingers i el 2030 s'hi hauran d'endollar tots.
Quin és l'objectiu climàtic de la normativa?
L'objectiu de la mesura, que forma part d'un paquet més gran d'iniciatives ecologistes per potenciar la transició energètica, és fer la vida més fàcil als usuaris de vehicles elèctrics per potenciar a la llarga que els europeus acabin optant per comprar aquesta mena de vehicles i no els de gasolina o dièsel. La Unió Europea s'ha imposat reduir de manera substancial la quantitat d'emissions de diòxid de carboni que emeten els vehicles de combustió, que representen més del 70% del total d'aquestes partícules que llancen a l'atmosfera els Vint-i-set.