Stellantis s'enfonsa a la borsa amb la dimissió de Carlos Tavares
Un comitè executiu es farà càrrec de la direcció fins al nomenament d'un nou CEO el primer semestre de l'any que vinent
BarcelonaEl valor de les accions del grup automobilístic Stellantis, propietari de marques com Citroën, Peugeot, Opel, Fiat, Chrysler o Jeep, entre altres, s'enfonsava aquest matí a les borses de Milà i París –els mercats on cotitza a Europa– després de l'anunci ahir de la dimissió del seu conseller delegat, Carlos Tavares, un dels executius més coneguts i valorats de la indústria de l'automoció al món.
A l'obertura dels mercats les accions de Stellantis queien un 7%, i a mig matí la caiguda s'havia ampliat fins a més del 8%. De fet, la pèrdua de cotització de Stellantis arrossegava a números vermells Renault, que també cotitza a París, i tenyia de vermell l'índex selectiu francès, el CAC 40, i el selectiu italià, FTSE MIB de Milà.
La dimissió, segons va reconèixer la mateixa empresa, es produeix per les desavinences entre el consell d'administració de la companyia i el fins ara primer executiu, i amb el rerefons dels mals resultats previstos per la companyia enguany. L'administrador independent de Stellantis, Henri de Castries, va admetre que "durant les últimes setmanes han aparegut punts de vista diferents entre el consell d'administració i el conseller delegat".
De moment, les funcions executives de Tavares les assumirà un comitè executiu i la companyia espera anunciar el nom del seu substitut durant el primer semestre de l'any que ve. El comitè executiu el dirigirà el president del consell d'administració del hòlding automobilístic, John Elkann, un dels nets de Gianni Agnelli, fundador de Fiat.
La dimissió de Tavares s'emmarca en els mals resultats previstos del grup per aquest any, colpejat per la crisi que afecta tot el sector de l'automoció, especialment a Europa i Amèrica, cosa que ha desfermat una guerra comercial amb la Xina, el gran productor de cotxes del món. Als Estats Units, Stellantis té diversos fronts oberts, com per exemple una demanda d'accionistes contra la companyia per entendre que havien inflat els inventaris. A Europa, Stellantis ha de fer front a la crisi de la gran marca italiana, Fiat, que forma part del conglomerat. A Itàlia, Stellantis va registrar una reducció de més d'un terç de la seva producció durant el primer semestre del 2024, i les previsions no són favorables: totes les plantes italianes del grup estan en números vermells.
Stellantis va tancar el primer semestre d'enguany amb un benefici net de 5.600 milions d'euros, amb una caiguda del 48% en comparació a un any enrere. Tavares reconeixia llavors que els resultats de la companyia no estaven "a l'altura". La situació no va millorar el tercer trimestre, amb un descens dels ingressos del 27%.
Cessament immediat
La dimissió de Tavares, forçada pel consell d'administració de l'empresa, ha sigut amb efectes immediats, cosa no massa habitual en el sector. Ara ja comencen a sorgir els noms dels possibles successors. Fonts de sector a França apunten com un dels possibles successors Luca de Meo, qui va ser primer executiu de Seat i que actualment està al capdavant del grup francès Renault.
El franco-portuguès Carlos Tavares, de 66 anys, va fer gran part de la seva carrera a la francesa Renault, fins que va passar al grup PSA (Peugeot-Citroën) i va liderar la creació d'Stellantis amb la integració de FCA (Fiat Chrysler) amb PSA, que té seu a Amsterdam (Països Baixos). El grup és propietari de les companyies Opel, Vauxhall Motors, Peugeot, Citroën, Maserati, DS Automobiles, FCA Italy (Grup Fiat), Française de Mécanique, Stellantis North America (amb marques com Chrysler o Jeep), Stellantis Argentina, i Stellantis Bank S.p.A. A Espanya, Stellantis té fàbriques a Vigo, Madrid i Saragossa i és el primer fabricant d'automòbils de l'Estat. El 2023 el grup va facturar a Espanya el 2023 uns 16.600 milions d'euros.