Regne Unit

SOS de Stellantis: 800.000 llocs de treball perillen a l'automoció britànica

El grup de Peugeot, Citroën i Fiat denuncia l'impacte que pot tenir el Brexit en el sector i crida a renegociar-lo

Una de les línees d'assemblatge d'una de les factorie d'Opel, del grup automobilístic global Stellantis.
17/05/2023
3 min

LondresStellantis, un dels fabricants d'automòbils més grans del món, ha instat el govern de Rishi Sunak a renegociar el seu acord comercial del Brexit amb la Unió Europea (UE), després que li hagi advertit que, si no ho fa, es posarien en risc 800.000 llocs de treball en la indústria automotriu britànica. Aquesta és l'última d'una sèrie d'advertiments de la indústria des que el país va abandonar la Unió Europea.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El tercer fabricant d'automòbils del món per vendes, propietari de 14 marques, entre elles Vauxhall, Peugeot, Citroën i Fiat, afirma que l'acord actual l'obligaria a satisfer uns aranzels del 10% en l'exportació de les furgonetes i els cotxes elèctrics a partir de l'any que ve, quan entraran en vigor normes molt més estrictes posteriors a la sortida del Regne Unit de la UE. Arran d'això, les inversions de Stellantis a les illes estan amenaçades pels estrictes termes de l'acord de lliure comerç.

El pacte el va signar el govern de Boris Johnson amb Brussel·les a finals del 2020. Les anomenades normes de contingut local que inclou estableixen que, a partir de l'any que ve, el 45% del valor de qualsevol vehicle elèctric ha de procedir del Regne Unit o de la UE perquè es puguin comercialitzar sense haver de satisfer uns aranzels del 10%.

Stellantis assegura, però, que "ara és incapaç de complir aquestes normes d'origen" arran de l'augment dels costos de les matèries primeres durant la pandèmia i la crisi energètica. "Per reforçar la sostenibilitat de les nostres plantes de fabricació al Regne Unit, aquest país ha de reconsiderar els seus acords comercials amb Europa –continua–. Si el cost de fabricar vehicles elèctrics esdevé poc competitiu i insostenible, s'aturaran les operacions", conclou el grup en una declaració feta a un comitè de la Cambra dels Comuns que ha examinat les perspectives de negoci del sector.

El gran problema de les bateries

La tempesta generada aquest dimecres arran de la informació difosa per la BBC ha sigut confirmada també per Andy Palmer, exdirector d'operacions de Nissan al país, al programa Today de BBC Radio 4: "És impossible complir les normes de contingut local llevat que les bateries es fabriquin al Regne Unit o a la UE". El gran problema, però, és que "la cadena de subministrament [necessària per complir aquest objectiu] no existeix en aquest moment" a les illes.

Ara per ara, la bateria per si sola representa el 40% del valor d'un cotxe elèctric: "Ens hem adormit a l'hora de portar fàbriques de bateries al Regne Unit", ha continuat Palmer, que ha reblat: "El cost del fracàs és molt alt. Són 800.000 els llocs de treball al Regne Unit amenaçats, totes les feines associades a la indústria de l'automòbil. Si no es poden complir les normes sobre contingut local si no hi ha capacitat per fabricar bateries al Regne Unit: els fabricants d'automòbils es traslladaran a l'Europa continental".

Stellantis ha instat el govern a arribar a un acord amb la Unió Europea per ampliar les regles actuals sobre l'aprovisionament de peces fins al 2027 en comptes del 2024. El govern britànic ha assegurat avui que ha plantejat el problema a la UE.

Arran de l'advertiment de Stellantis, el líder laborista Keir Starmer ha assegurat que si arriba al poder l'any vinent renegociarà l'acord del Brexit per establir "una relació comercial més estreta" entre la Gran Bretanya i els Vint-i-set. Amb tot, Starmer ha descartat obrir el debat sobre el reingrés a la UE o l'entrada al mercat únic. De fet, les regles que, en principi, han d'entrar en vigor l'any vinent no només afecten les marques del grup Stellantis, sinó tots els fabricants de vehicles elèctrics.

stats