Els sindicats pressionen Volkswagen per tenir un elèctric amb marca Seat
La plantilla veu un canvi radical al consorci: "Tenen clar que la firma ha de continuar com a fabricant de vehicles"
BarcelonaTindrà Seat un model completament elèctric? Aquesta és des de fa anys la pregunta del milió per a l'automobilística amb seu a Martorell. “Ja ho decidirem en el seu moment. Primer ho hem decidit per a la marca Cupra”, deia fa just quatre mesos el seu president, Wayne Griffiths, en una entrevista a l'ARA. La resposta ha de sortir de Wolfsburg (Alemanya), a prop de 2.000 quilòmetres d’aquí, on el grup Volkswagen, matriu de Seat, ha de valorar si la històrica automobilística del Baix Llobregat podrà disposar d’un vehicle 100% electrificat sota la seva pròpia marca. I ara, els sindicats han decidit elevar la pressió al consorci.
“Exigim al grup que ens digui per què totes les campanyes van orientades a l’electrificació de Cupra i no de Seat”, asseguren fonts sindicals consultades per aquest diari. Així ho van traslladar al nou conseller delegat de la marca Volkswagen i responsable de les marques de volum del grup (Seat-Cupra, Skoda i Volkswagen Automòbils), Thomas Schäfer, en una reunió aquest mes de desembre.
“El discurs de Seat és que la marca té futur, però quin és el següent cotxe elèctric que tindrà?”, lamenten les mateixes fonts, que creuen que, indirectament, s’està matant la marca. Seat és l’única del consorci que no té agendat cap model 100% electrificat. “Donem suport a Cupra perquè dona resultats positius financerament, però som una empresa que es diu Seat i té una història a Espanya: l’hauríem de mantenir en el temps”, afirmen des dels sindicats.
“Un canvi radical” amb Blume
Una altra veu consultada per aquest diari explica que fa temps que estan preocupats pel futur de la marca Seat, però que ara estan una mica més esperançats amb el canvi de direcció a Wolfsburg. “Hi ha hagut un canvi radical des de l’arribada d’Oliver Blume”, assegura, sobre el nou conseller delegat, en el càrrec des de mitjans de 2022 i successor d’Herbert Diess, a qui els sindicats han acusat reiteradament de tenir poca estima a Seat. “Ara ens han dit que tenen clar que Seat ha de jugar un paper com a fabricant de vehicles sota la seva pròpia marca", afegeix. Blume havia treballat fa anys a Seat com a enginyer.
També hi ha hagut altres interrogants que han acompanyat l’automobilística els últims anys: una possible desaparició de Seat com a marca, així com el futur de la fàbrica de Martorell, que almenys té un horitzó definit amb la fabricació de vehicles elèctrics l’any 2025. Tot això mentre la seva marca prèmium ha copat els grans titulars.
Cupra, que aviat farà cinc anys, és la marca que més creix a Europa –quasi duplica les seves vendes l’any 2022– i tindrà electrificada tota la seva gamma el 2030. Amb aquests arguments ha explicat Wolfsburg la seva aposta per la jove marca i la necessitat de continuar invertint-hi. L’estratègia implica ara arrodonir aquesta feina, per concretar més endavant com es dona continuïtat a Seat. En els últims mesos, davant l'escassetat de semiconductors i components, la companyia ja ha decidit prioritzar els models de Cupra per davant dels vehicles de Seat perquè aporten més marge.
Ball de plataformes
No obstant això, sobre el futur de la fàbrica de Martorell plana la possible captació d’una segona plataforma per a cotxes elèctrics, que encara està pendent d'adjudicació. Abans, però, el consorci ha de decidir quins models elèctrics es faran a la planta a partir de l'any 2025, una decisió que també espera la planta de Pamplona. De moment, les dues fàbriques tenen adjudicat el desenvolupament de la plataforma Small BEV (cotxe petit elèctric), que a Martorell ha de servir per fabricar el model Urban Rebel de Cupra i un vehicle petit del Grup Volkswagen a partir del 2025.
Amb els dos models de la plataforma Small BEV s’omplirien dues línies de la planta –la 1 i la 3–, però la línia 2, on es fabrica el León sota les dues marques i el Cupra Formentor, quedaria obsoleta si no se li assigna res: "Quan acabin aquests dos models, si no s’hi assigna res de nou, la perdem. I hi treballen 2.000 persones”, adverteixen els sindicats. És per això que demanen una segona plataforma per fabricar vehicles grans, ja sigui per acabar fent un sol model o dos. “Amb la segona plataforma no perillaria cap lloc de treball”, defensen. Griffiths ja va dir a l'ARA que lluitaran per aquesta plataforma, però que no serà fàcil obtenir-la perquè hi ha molta competència al grup.
Aquesta qüestió pot desencallar-se aquest any, mentre que la decisió de fer o no un model elèctric sota la marca Seat pot arribar a finals d’aquest any o el 2024.
-
Martorell
L1: Seat Arona i Seat Ibiza
L2: Cupra Formentor, Seat León, Cupra León
L3: Audi A1
-
Kvasiny (República Txeca)
Seat Ateca i Cupra Ateca
-
Zwickau (Alemanya)
Cupra Born
-
Wolfsburg (Alemanya)
Seat Tarraco
-
Nous models
Cupra Terramar: Györ (Hongria)
Cupra Tavascan: Hefei (Xina)
Cupra UrbanRebel (nom final pendent de decidir): Martorell