Automoció

Seat accepta el PERTE i tira endavant la planta de bateries de Sagunt malgrat la baixa assignació de fons

La Generalitat treballa amb la marca per complementar les ajudes públiques

El president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths.
3 min

BarcelonaSeat i la seva matriu Volkswagen tiraran endavant les seves inversions per construir una planta de bateries a Sagunt, al País Valencià, i electrificar les plantes de Martorell (Seat) i Landaben (Volkswagen), a Navarra. Seat ha comunicat al ministeri d'Indústria espanyol l'acceptació dels fons –aquest dimecres era l'últim dia per fer-ho–, malgrat que l'assignació que ha rebut del PERTE del cotxe elèctric, 397 milions d'euros, és molt inferior al que aspirava la companyia. Ara s'obre un període de cinc dies per presentar els avals.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El president de Seat, Wayne Griffiths, va titllar d'"insuficient" aquesta dotació la setmana passada. La companyia catalana i la seva matriu aspiraven a endur-se uns 1.000 milions d'euros del PERTE, però l'assignació definitiva per al projecte va ser de poc més de 397 milions, després que el ministeri assignés només el 30% del total de fons previstos. Malgrat tot, el projecte encapçalat per Seat és el que més diners s'endú d'aquest pla de recuperació.

Amb aquesta llum verda a l'assignació, es mantenen els plans de Volkswagen i Seat per mobilitzar una inversió de 10.000 milions d'euros a Espanya, dels quals 7.000 milions els aportaria el consorci alemany i la seva filial espanyola i la resta les més de 60 empreses que participen en aquest projecte.

El projecte estratègic per a la recuperació i transformació econòmica del vehicle elèctric i connectat (PERTE VEC) tenia per a tot l'Estat una dotació de 2.975 milions d'euros, però l'Estat només en va adjudicar 880 milions, un 30% del total. La resta de fons, per tant, queden en principi per a futures adjudicacions. Diverses comunitats, entre elles la Generalitat, s'han adreçat al ministeri per demanar que els traspassi aquests fons per poder-los adjudicar des de les comunitats autònomes.

Malgrat que els fons assignats a Seat i els seus socis només cobreixen una petita part dels 10.000 milions d'euros que estan previstos invertir, fonts de la negociació han indicat a l'ARA que, del total d'aquests projectes, només 2.500 milions complien les condicions per rebre subvencions.

Des de la Generalitat, la consellera d'Economia, Natàlia Mas, s'ha felicitat per la decisió de Seat i ha assegurat que el Govern treballa amb la companyia i la seva matriu Volkswagen per intentar complementar l'aportació de fons públics. Natàlia Mas ha detallat que estan "acabant de concretar calendaris i xifres" amb la companyia, amb qui han treballat "braç a braç" durant l'últim any perquè l'electrificació de la planta de Martorell sigui una realitat.

A més, Mas també ha reclamat a l'Estat poder gestionar la segona línia d'ajuts del PERTE. "És impensable que els recursos ja aprovats per la Unió Europea no s'estiguin desplegant", ha criticat la consellera d'Economia. "No podem entendre que no s'hagin assignat", ha afegit Mas, que ha criticat que en la primera assignació provisional del PERTE no es van assignar recursos a la inversió d'ILJIN Materiales a Mont-roig del Camp, una empresa que crearà 600 llocs de treball per fabricar un component clau per a les bateries.

Per la seva banda, la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, s'ha mostrat convençuda que amb les ajudes del PERTE les inversions de Seat i d'altres companyies permetran "convertir España en un hub d'electromobilitat a Europa". 

"Dia històric" per a Seat

Griffiths ha qualificat de "dia històric" el pas que suposa tirar endavant aquestes inversions que asseguren 10.000 milions d'euros d'inversió en la mobilitat elèctrica. No obstant això, ha matisat que l'acceptació del PERTE és només "un primer pas" per engegar el projecte i que es "buscaran solucions" per seguir amb "l'ambiciós pla d'electrificació". En aquest sentit, el directiu ha destacat l'electrificació de les plantes de Martorell i Pamplona, així com la importància de la fàbrica de bateries de Sagunt, de la mà de PowerCo.

El president de Seat ha indicat que l'acceptació del PERTE és una mostra del compromís de Volkswagen i Seat amb Espanya i ha donat les gràcies a tots els que han participat en el pla, "especialment a la col·laboració amb les administracions públiques".

No només Seat ha acceptat l'assignació del PERTE. També el hub d'electromobilitat que lidera QEV i BTech i que aspira a reindustrialitzar la planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona ha confirmat l'acceptació de les ajudes assignades pel govern espanyol, que ascendeixen a 107,8 milions d'euros. Per volum d'ajudes, el hub és el tercer beneficiari dels recursos del PERTE del vehicle elèctric, per darrere del grup Volkswagen-Seat (397 milions) i de Mercedes (170 milions). 

stats