Seat preveu tancar el 2024 amb un rècord històric de producció a Martorell
La companyia invertirà 3.000 M€ en l'electrificació de la planta, el doble del que es va invertir el 1993 per aixecar-la
BarcelonaSeat preveu tancar aquest 2024 amb una producció de 519.000 cotxes a la seva planta de Martorell, cosa que significaria un rècord històric. Per fer-se'n una idea, l'any 2019 –l'anterior a la pandèmia– se'n van fer 505.000, i l'any passat, 443.443. De fet, el rècord històric de producció a la fàbrica de Martorell és de 516.646 cotxes produïts l'any 2000.
El rècord previst per a aquest any encara té més mèrit, ja que la planta ha començat les obres de la seva transformació per fabricar cotxes elèctrics, cosa que a partir d'aquest estiu obligarà a reduir la producció diària en unes 500 unitats. Actualment, surten de les tres línies de muntatge de Martorell 2.510 vehicles al dia. A la línia 1, on es fan els Seat Arona i Ibiza, es fabriquen cada dia 1.140 cotxes; a la línia 2, on es produeixen el Seat León i els Cupra León i Formentor, es fabriquen 1.092 vehicles, mentre que a la línia 3, la de l'Audi A1, es produeixen unes 300 unitats diàries.
Però les obres per adaptar la planta a la producció del cotxe elèctric obligaran, a partir del mes de setembre, a rebaixar la producció diària a unes 2.000 unitats, mig miler menys que en l'actualitat. Al juliol ja s'eliminarà un torn a la línia 1, i a l'agost començaran les obres d'adaptació, que duraran aproximadament un any a partir de setembre, i la producció de la línia 1 (Arona i Ibiza) es traslladarà a la línia 3, juntament amb l'Audi A1.
A la línia 2 continuarà produint-se el Seat León i els Cupra León i Fomentor, aquests dos últims models en la seva última versió redissenyada, que es començarà a lliurar als clients a partir del tercer trimestre, tot i que ja estan sortint de la cadena de muntatge.
Un cop acabades les obres d'adaptació de la planta, es començaran a fabricar els cotxes elèctrics. El primer que s'hi farà, a finals del 2025, serà el Cupra Raval, mentre que el 2026 es començarà a fabricar el Volkswagen ID.2all. La inversió per electrificar la planta serà d'uns 3.000 milions d'euros. Segons ha explicat el director de la fàbrica, Jose Arreche, la inversió que es va fer per aixecar aquesta planta el 1993 va ser de 245.000 milions de pessetes, equivalent a uns 1.430 milions d'euros. Per tant, l'electrificació costarà pràcticament el doble.
Forn elèctric amb IA
Dins de la transformació de la planta, per reduir l'impacte ambiental s'ha incorporat un nou forn transversal i elèctric per assecar la pintura. Aquest forn compta amb intel·ligència artificial per detectar les imperfeccions i consumeix menys energia. La planta de Martorell és la primera del grup Volkswagen amb un forn d'aquest tipus, que ha suposat una inversió de 27 milions d'euros.