Automoció

Seat comença l'any amb brots verds en les seves vendes

La companyia catalana dispara gairebé un 40% l'entrega de cotxes al gener

Un concessionari de Seat, a Barcelona
ARA
17/02/2023
2 min

BarcelonaL'any 2022 va ser negre per al sector de l'automoció a Espanya, amb una caiguda de vendes generalitzada que va donar les pitjors xifres en una dècada. A Catalunya, el 2022 es van matricular només 101.724 cotxes i totterrenys, un 8,1% menys que l'any anterior, i a tot Espanya es van matricular 859.477 automòbils, un 5,4% menys que l'any anterior. Seat, la principal empresa del sector a Catalunya i a Espanya, també va patir un fort descens: va vendre 385.600 cotxes el 2022, un 18,1% menys que l'any anterior, tot i que amb un comportament dispar per marques, ja que mentre Cupra va pràcticament duplicar les seves vendes (+92,7%), les de la marca Seat es van enfonsar (-40,5%).

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La causa d'aquests mals resultats és la manca de xips i semiconductors, que va portar la companyia que presideix Wayne Griffiths a aplicar diferents ERTO i a dedicar els pocs components disponibles a fabricar cotxes Cupra per davant dels de la marca Seat, perquè són més rendibles. Però en el nou any la situació ha millorat sensiblement. Segons ha informat aquest divendres el grup Volkswagen –al qual pertany Seat–, el grup amb seu a Martorell va lliurar al mercat 36.200 cotxes de les seves dues marques, cosa que suposa un augment del 30,8% respecte del mateix mes de l'any passat.

De fet, el bon comportament de les vendes de Seat i Cupra al mes de gener contrasta amb la situació global del grup Volkswagen. El consorci alemany –sumant totes les seves marques– va vendre al gener 616.200 vehicles, un 11,9% menys que el primer mes de l'any passat. El descens més gran es va produir a la Xina, on els lliuraments als clients van baixar un 40,7%, amb 203.100 vehicles entregats; i a l'Europa Central i Oriental les vendes globals del grup van caure un 23,2%. La millora en la resta de mercats –l'Europa Occidental, l'Àfrica, l'Àsia-Pacífic, i l'Amèrica del Nord i del Sud– no va compensar els descensos a l'Europa Central i Oriental i a la Xina.

Més cotxes de luxe

Per marques, en el grup Volkswagen, dins de les de més volum, a més de Seat-Cupra també van incrementar les vendes Skoda (+0,5%) i les divisions de vehicles comercials i camions, així com les marques de turisme de luxe, com Lamborghini/Bentley, amb 1.800 unitats, un 6,3% més, i Porsche, amb 24.900 unitats, un 2,3% més. Però les marques més massives de turismes, Volkswagen i Audi, van registrar descensos, del 19,4% i el 15,5%, respectivament.

stats