Seat comença el curs amb un ERTO per la manca de semiconductors
L'expedient afectarà un mínim de 850 empleats de la planta de Martorell, que rebaixarà la producció
BarcelonaLa manca de semiconductors torna a passar factura a la indústria de l'automoció. Després que Stellantis a Vigo i Saragossa i Volkswagen a Navarra anunciessin aturades en la fabricació, ara li ha arribat el torn a Seat, que comença el curs amb un nou expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) que afectarà un mínim de 850 empleats, segons han pactat la direcció i els sindicats aquest mateix divendres.
La previsió és que faltin semiconductors per mantenir els nivells de producció que hi havia fins ara, de manera que s'ha decidit suprimir el torn de nit a la línia 2 de la planta. En aquesta línia, l'única que fins ara treballava a tres torns, es munten els dos models de més èxit de la companyia: el León i el Cupra Formentor. El pacte preveu allargar l'ERTO, si la situació no canvia, fins a finals d'any. Suprimir aquest torn significa deixar de fabricar 320 cotxes al dia, però en nombre d'unitats l'impacte no serà tan alt, perquè a la línia 3, on es produeix l'Audi A1, es passarà d'un únic torn actual a un torn i mig.
A més de la supressió d'aquest torn, que afecta 850 empleats, s'ha acordat emprendre altres mesures, si cal, més endavant. Així, es podrien cancel·lar jornades de producció en qualsevol de les tres línies en funció de la disponibilitat dels components. Com és habitual a Seat, l'ERTO s'aplicarà de manera voluntària primer, perquè s'hi puguin apuntar els treballadors als quals els interessi.
Segons han informat els sindicats UGT i CCOO, a més de la supressió del torn de nit de la línia 2, s'han eliminat les jornades addicionals de producció que estaven previstes per a aquest mes de setembre –els dissabtes 17 i 24 en torn de matí per a les línies 1 i 2, i els diumenges 18 i 25 en torn de nit per a la línia 2–, però es manté el calendari previst per a l'octubre.
Crítiques a Volkswagen
En un comunicat, els sindicats han manifestat que són conscients de les dificultats del sector arran de les diferents crisis, com la guerra d'Ucraïna, però no han estalviat crítiques al grup Volkswagen per la gestió que fa d'aquesta situació. "Una cosa és el context i l'altra la gestió de la crisi", expliquen les organitzacions sindicals, que asseguren que han traslladat a la direcció "la crítica per la més que deficient gestió de la crisi que està fent el grup Volkswagen" i afegeixen: "Una situació que amb el canvi de conseller delegat del grup, que es va produir a finals de juliol, esperem que millori".