Punxa la venda de vehicles electrificats
La matriculació de cotxes supera el milió d'unitats a Espanya i recupera els nivells prepandèmia
BarcelonaUn pas enrere en la descarbonització del transport. La venda de vehicles electrificats –híbrids endollables i elèctrics purs– a l'Estat va caure un 3,9% el 2024 i es va quedar en 133.699 unitats, malgrat que el mercat total va créixer. Així ho indiquen les dades de la patronal Ganvam publicades aquest dijous, que, no obstant això, mostren algunes diferències en funció del tipus de vehicle: la venda de turismes electrificats va augmentar lleugerament, i també va créixer en el cas dels autobusos, però va caure en furgonetes, ciclomotors i motocicletes. A Catalunya es van vendre el 2024 un total de 7.518 cotxes i totterreny híbrids endollables, un 2,21% menys, i 9.915 elèctrics purs, un 14,25% més, segons la patronal de fabricants Anfac.
En el cas dels turismes, a Espanya es van vendre 115.932 cotxes electrificats, només un 1,9% més que l'any anterior. Però si es compten tota mena de vehicles (comercials, camions, autobusos i altres), es van matricular 125.185 unitats electrificades, un 0,4% menys que l'any anterior. De fet, les quotes de mercats dels vehicles electrificats amb etiqueta zero és encara baixa, malgrat el descens dels impulsats per gasolina i gasoli. Així, el 2024 la quota total de mercat dels elèctrics purs es va situar només en un 5,36% (un 4,2% més que l'any anterior), però la d'híbrids endollables va caure un 5% i es va quedar només en un 4,88%.
La resta del mercat se'l reparteixen els híbrids no endollables, amb etiqueta eco, amb un 32,29% de quota de mercat, un 28,2% més que l'any anterior. També amb etiqueta eco, els vehicles de gas van assolir una quota de mercat del 2,87%. Amb aquestes dades, els híbrids no endollables superen per primer cop els de gasolina en quota de mercat, amb un 38,6% enfront d'un 37,2%. Els dièsel continuen en descens, amb un 9,5% de quota, i els híbrids endollables només van significar un 5,8%. Els vehicles d'hidrogen, malgrat créixer un 195%, tenen una quota de mercat testimonial, ja que només es van matricular 62 unitats noves.
El director general de la patronal Anfac, José López-Tafall, ha destacat que, tot i el petit augment de vendes de vehicles electrificats, "la quota de mercat es manté al voltant de l'11%, inferior a la de l'any anterior". En aquest sentit, ha destacat l'esforç que haurà de fer Espanya per complir les exigències europees de reducció d'emissions aquest 2025 i, per això, ha valorat positivament que es mantinguin durant el primer semestre les ajudes del pla MOVES III, que preveu ajudes de fins a 7.000 euros per a la compra de turismes elèctrics i fins a 9.000 euros per a vehicles comercials lleugers. També veu positiu que es mantingui la deducció del 15% a l'IRPF per la compra de cotxes electrificats. "És un pas important per evitar paralitzar el mercat electrificat", ha dit, i ha afegit: "Els objectius són cada cop més exigents, i ara és el moment perfecte per avançar cap a l'electrificació".
Millora del mercat
Tot i que el cotxe electrificat no acaba d'arrencar, el fet és que el mercat de l'automoció ha tancat el 2024 amb una bona notícia: les vendes han tornat a superar el milió d'unitats, cosa que no passava des d'abans de la pandèmia de la covid-19. Les vendes de turismes a Espanya van tancar el 2024 amb un increment del 7,1%, fins a 1.016.885 unitats, i se superen quatre anys consecutius per sota del milió de vehicles.
El bon comportament del mes de desembre, amb un increment del 28,8% respecte al mateix mes del 2023 i 105.346 unitats, ha permès signar aquests registres gràcies a l'acceleració de les matriculacions al canal de particulars i de llogaters. A Catalunya, les vendes totals van ser de 121.807 unitats, un 2,6% més que l'any anterior, amb una quota de mercat sobre el total de l'Estat del 12%.
El director de comunicació de la patronal de concessionaris Faconauto ha destacat que superar el milió d'unitats venudes és una fita que s'assoleix "després d'un període d'incertesa, marcat per un mercat pla durant bona part de l'exercici", però amb un "canvi de tendència clar" l'últim trimestre "impulsat per l'acceleració a les matriculacions de vehicles electrificats, l'efecte dels plans de renovació del parc que ja estan operatius a moltes comunitats autònomes i, malauradament, les operacions extraordinàries registrades al País Valencià, on els afectats per la DANA estan recuperant a poc a poc la seva mobilitat".
-
Tesla Model 3
11.043 unitats
-
Tesla Model Y
5.495 unitats
-
MG 4
2.668 unitats
-
Volvo EX30
2.358 unitats
-
BMW iX1
1.807 unitats