Londres¿Hi haurà nova pel·lícula de James Bond després de la vint-i-cinquena, Sin tiempo para morir? Els productors han insinuat que sí, tot i que trigarà encara un temps a arribar. L'horitzó per a l'estrena d'un projecte encara a les beceroles és, de moment, l'any 2026. Però no hi ha res signat.
Més tard o més d'hora, però, s'haurà d'assumir el fet inevitable del nou Bond i caldrà fer-se una altra pregunta no gens retòrica: ¿el futur 007 –que ja no serà Daniel Craig–seguirà conduint un Aston Martin com fins ara? ¿Per què hauria de canviar de vehicle, si li ha salvat la vida en tantes i tantes ocasions? Seria gairebé com si abandonés el costum del Martini remogut i no agitat.
Sí, gairebé. Però la resposta rau en la geopolítica –l'enfrontament creixent entre Pequín i Occident, especialment els Estats Units i el Regne Unit– i en la possibilitat, cada cop més factible, que Aston Martin acabi definitivament en mans del gegant automobilístic xinès Geely, propietària també de la marca Volvo, d'origen suec.
Quina contradicció, oi? Bond, agent de Sa Majestat i defensor a ultrança del suposat món lliure, movent-se d'un continent a un altre en un vehicle 100% xinès o majoritàriament xinès. Potser el moment no arriba mai. O potser serà un signe més dels temps. Al cap i a la fi, Geely és accionista de la britànica Lotus (51%), propietària de la meitat de la marca de vehicles Smart, que comparteix amb Mercedes, i de la totalitat de la London Electric Vehicle Company, que produeix els black cabs, els models elèctrics dels famosos taxis de Londres.
El cert és que la setmana passada, l'encara accionista majoritari d'Aston Martin, el multimilionari canadenc Lawrence Stroll, president executiu de la companyia i propietari de l'equip de Fórmula 1 del mateix nom –hi corren el seu fill, Lance Stroll, i també Fernando Alonso–, va vendre un paquet de 35 milions d'accions i va obtenir, a canvi, 135 milions d'euros de líquid. L'objectiu era ajudar a finançar un acord per eixugar part de les importants pèrdues de l'any passat (573 milions abans d'impostos), que ha fet que Geely dupliqués amb escreix la seva participació a l'empresa i s'hagi convertit en el tercer accionista.
Entrada de capital àrab
El juliol de l'any passat, i davant de pèrdues el 2021 de 246 milions d'euros, Aston Martin va procedir a una ampliació de capital, subscrita en bona part pel Fons d'Inversió Pública (PIF) de l'Aràbia Saudita. Això va propiciar que es convertís en el segon accionista més gran, amb una participació de gairebé el 17%, superant aleshores el llavors número 2 de l'accionariat, Mercedes-Benz AG. Aquella inversió, de 90 milions d'euros, juntament amb una emissió de drets d'accions de 665 milions més, va permetre a la centenària marca d'origen britànic reduir el seu deute i invertir en nous models, allunyant el risc de fallida, que ja ha entomat set vegades al llarg de la seva història.
El moviment de Lawrence Stroll coincideix amb indicis que Geely podria intentar llançar una operació de control de la companyia, després que el seu conseller delegat, Daniel Donghui Li, insinués que un acord en aquest sentit podria ajudar el fabricant d'automòbils a augmentar les vendes a la Xina, un mercat molt atractiu per a vehicles de luxe com el Valkyria, el més nou de la marca, el més ràpid mai construït, que té un preu de 2,9 milions d'euros.
Geely ja n'havia volgut prendre el control en diverses ocasions, incloent-hi un intent fallit el 2020, quan Stroll va prendre el control. El setembre del 2022 va adquirir una participació del 7,6% i a principis del mes passat va augmentar la seva participació fins al 17%. I si bé té el dret de nomenar un membre no executiu al consell d'administració, se li ha bloquejat la capacitat d'augmentar la seva participació per sobre del 22% fins a l'agost del 2024. Laurence Stroll en té el 21%.
Bona part del futur d'Aston Martin depèn de les vendes dels nous models. El pla de viabilitat de la companyia preveu començar a revertir la situació ja aquest mateix 2023, ja que el marge de beneficis que obté ara amb cada cotxe venut és més alt del que s'esperava. Si els càlculs són precisos, podria assolir l'objectiu d'arribar als 580 milions d'euros de benefici operatiu ajustat el 2025 sense necessitat d'arribar a vendre 10.000 vehicles, com sostenia inicialment. L'any passat en va vendre 6.400 i el 2023 espera arribar als 7.000. El futur de la marca sembla assegurat. Però no hi ha certeses que el pròxim James Bond no acabi protegit pels gadgets d'un cotxe de propietat xinesa.