¿Perdrà Tesla el domini del cotxe elèctric?
La caiguda del preu de l'acció i l'alentiment de les vendes marquen els últims mesos de l'empresa d'Elon Musk
BarcelonaTesla, la companyia fundada per Elon Musk, ha dominat clarament el mercat del cotxe elèctric, fins ara. Però la caiguda del preu de les accions de la companyia a la borsa, així com un alentiment del creixement de les vendes, fa pensar que els inversors creuen que el domini del mercat del cotxe elèctric per part de la companyia s'està acabant, tal com recull en un ampli reportatge el diari The New York Times.
El diari nord-americà assenyala diverses causes de la pèrdua d'aquest domini del mercat del cotxe elèctric. Però bàsicament es resumeixen en tres: la competència de fabricants tradicionals que ja comercialitzen els seus cotxes elèctrics, com Volkswagen o BMW; la irrupció dels cotxes xinesos, com BYD, SAIC i Geely Auto, que inunden el mercat amb nombrosos nous models, i la lentitud de la reacció de la mateixa Tesla, que no treu models nous al mercat.
Segons analistes que cita el diari estatunidenc, la Cybertruck de Tesla, una camioneta futurista que va sortir a la venda en quantitats limitades l'any passat, podria ser atractiva per a un conjunt relativament reduït de compradors per l'alt preu i el disseny poc convencional. I encara que Tesla està treballant en un model més assequible, que costaria uns 25.000 dòlars, no s'espera que surti a la venda en grans quantitats fins al 2026.
"Em sorprèn una mica que a hores d'ara no hagi sortit el pròxim model", afirma Michael Lenox, professor d'administració d'empreses a la Universitat de Virgínia, que estudia les indústries que experimenten turbulències tecnològiques, diu el The New York Times.
Competència xinesa i europea
Tesla ha rebaixat el preu dels seus cotxes diverses vegades per impulsar les vendes. Però al mercat xinès, el mercat més gran del món, on un de cada tres cotxes que es ven és elèctric, la companyia ha de fer front a una competència particularment intensa. BYD va superar Tesla en vendes mundials de vehicles elèctrics els tres últims mesos del 2023 amb una àmplia gamma de sedans, SUVs i subcompactes barats. El seu model Seagull es ven per menys de 12.000 dòlars a la Xina.
Fins i tot després de les retallades de preus de Tesla, els sedans Model 3 i els SUV Model Y fets en una fàbrica de Shanghai són molt més cars que la majoria dels models xinesos. Les marques europees i xineses també estan introduint nous vehicles elèctrics a un ritme vertiginós. Més de 150 models sortiran a la venda a finals d'any, segons HSBC. Alhora, Tesla no està ben posicionada per competir al mercat de luxe perquè els seus models no ofereixen tantes comoditats com els que fabriquen empreses com BMW o Mercedes-Benz, segons John Helveston, professor adjunt de gestió d'enginyeria a la Universitat George Washington, que ha estudiat els hàbits de compra de cotxes a la Xina.