Automoció

Per què no comprem cotxes elèctrics? (la resposta va més enllà del preu)

L'autonomia i la manca de punts de recàrrega frenen el creixement d'aquest segment

Un cotxe elèctric endollat mentre carrega
3 min

BarcelonaHi ha una data: el 2035 a Europa no es fabricaran cotxes de motor tèrmic. A partir d'aleshores tots els automòbils nous hauran de ser zero emissions. Però l'adopció de tecnologies no contaminants no va a la velocitat prevista, especialment en països com Espanya, que se situa a la cua de l'electromobilitat a Europa. El cotxe 100% elèctric, tot i una oferta de models que no deixa de créixer, no acaba de convèncer els compradors. Per què?

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Algunes respostes les trobem a l'estudi de tendències de compra de vehicles 2023 elaborat pel mercat web Coches.net, del grup Adevinta, i Ganvam, la patronal de la distribució i reparació de vehicles a Espanya. Una primera dada de l'estudi: el 70% dels possibles compradors descarten la compra d'un cotxe elèctric pur. El preu és un motiu clar: un 66% dels enquestats en l'estudi indiquen aquest factor com un element clau en la seva decisió. Però no és l'únic factor de pes. Un 65% dels enquestats, només un punt menys, mantenen com a argument en contra del cotxe elèctric la seva escassa autonomia.

I l'estudi posa en evidència de nou quin és el peix que es mossega la cua del sector. No hi ha punts de recàrrega perquè no es venen cotxes elèctrics, i no es venen cotxes elèctrics perquè no hi ha prou punts de recàrrega. Un 58% dels enquestats indiquen que no compren un cotxe elèctric per la dificultat de tenir un punt de recàrrega a casa i el 51% per com és de difícil trobar un punt de recàrrega en espais públics.

Un element que indica que el preu no és un factor absolutament determinant en la decisió de comprar un cotxe elèctric és el fet que, a la pregunta de si es decantarien per aquesta tecnologia si el vehicle costés el mateix que un model de motor tèrmic, un 64% van respondre que no, que preferien un motor de combustió. En aquest cas, l'autonomia va ser absolutament determinant: un 54% dels enquestats preferien un motor tèrmic perquè té més autonomia.

És cert que els compradors es preocupen cada cop més per la sostenibilitat, però la tecnologia guanyadora no és l'elèctric pur, sinó els híbrids endollables. Malgrat això, els cotxes de combustió interna continuen dominant el mercat, malgrat que es nota un canvi de tendència. El 2023 quatre de cada deu possibles compradors a Espanya volen un vehicle de motor d'explosió. Però malgrat dominar el mercat, perden pes. La preferència pels motors de gasolina va passar del 28% el 2022 al 20% el 2023. En el cas del dièsel la caiguda és més gran, del 32% al 19%. Al contrari, la preferència pels híbrids va passar del 15% al 18%, la dels híbrids endollables del 8% al 15%, i els elèctrics purs del 8% al 14%. També destaca l'augment de la preferència pels motors de gas (GLP i GNC), que passen del 2% al 13%.

Un 25% no poden comprar

L'estudi evidencia clarament que el preu dels cotxes, independentment de la seva tecnologia, s'ha encarit. Un 52% dels enquestats voldrien canviar de cotxe aquest any, 9 punts més que un any enrere. Entre els que no pensen canviar de cotxe, la meitat diuen que no ho necessiten, però un 25% expliquen que simplement no s'ho poden permetre per la incertesa econòmica. "Es demostra una vegada més, encara que no ens agradi, que el tema preu és molt important i que la situació econòmica està afectant i endarrerint molt la decisió de compra", indica el responsable de relacions institucionals de Coches.net, Marcel Blanes.

Però ganes de canviar de cotxe n'hi ha. El problema és que mentre els preus s'apugen, els pressupostos dels possibles compradors baixen. Així, els enquestats diuen que per comprar un cotxe tenen de mitjana un pressupost de 19.775 euros, inferior als 19.900 euros d'un any enrere. En el cas dels cotxes nous, el pressupost s'ha reduït un 10% –27.450 euros enguany quan un any enrere eren 30.200 euros–. I en el cas dels vehicles de segona mà, es passa de 17.700 euros fa un any a 16.650 euros enguany. Curiosament, entre els motius que empenyen a canviar de cotxe, les noves exigències mediambientals només són la causa en un 4,2% dels casos.

Amb preus a l'alça i pressupostos més ajustats, la seguretat ha quedat relegada com a motiu a l'hora de canviar de cotxe. Així, els factors decisius a l'hora d'escollir un nou vehicle són el preu (77%), el consum (53%) i la seguretat (48%). Un ordre que s'ha capgirat respecte a l'any anterior, quan la seguretat era el primer factor amb un 91%.

Tots aquests elements van en contra de la necessitat de rejovenir el parc de vehicles a l'Estat, dels més vells d'Europa amb una antiguitat mitjana de 13 anys. La patronal de venedors Ganvam destaca la necessitat de reformar el sistema d'ajudes públiques. "El 70% dels compradors renovarien el seu cotxe si existissin ajudes que donessin suport al vehicle usat de fins a cinc anys", afirma la portaveu de Ganvam, Tania Puche. En la seva opinió, calen plans d'incentius que vagin més enllà dels vehicles elèctrics i híbrids.

stats