L'Estat reacciona als dubtes de Volkswagen i augmenta el 25% l'assignació de fons del PERTE del cotxe elèctric
Lliurarà 880 milions dels quasi 3.000 previstos, però anuncia noves convocatòries per a l'any vinent
BarcelonaAcció, reacció. Dijous, el grup Volkswagen va posar en dubte la inversió prevista de 3.000 milions d'euros en una planta de bateries a Sagunt per l'escassa dotació prevista al Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (PERTE VEC) i el retard en la seva resolució. Només 24 hores després, aquest divendres, la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, ha anunciat que la dotació prevista que s'assignarà d'aquest PERTE augmentarà en un 25%.
Així, el govern espanyol ampliarà de 700 a 880 milions d'euros els ajuts públics que es repartiran en la primera convocatòria del PERTE del vehicle elèctric després que Volkswagen i Seat hagin reclamat l'assignació dels recursos "amb urgència". Maroto ha assegurat que "tots els projectes tenen garanties perquè es puguin desenvolupar en funció de les necessitats de les empreses". "Aquest instrument serà capaç de mobilitzar una inversió única", ha dit.
D'altra banda, ha confirmat que en els dies vinents es donarà a conèixer la resolució final de la primera línia del PERTE, que arribarà a 880 milions d'euros, prop de 300 més de l'assignació provisional de l'agost. La ministra també ha afirmat que en el primer trimestre de l'any es llançarà una segona convocatòria perquè en la primera edició no s'esgotaran els fons inicials, de 2.975 milions d'euros.
El consorci alemany Volkswagen, amb Seat, ha presentat una candidatura amb una seixantena d'empreses per optar a aquests fons. El projecte Future: Fast Forward (F3) de Seat està format per 62 empreses i espera mobilitzar 10.000 milions d'euros amb l'electrificació de les plantes de Martorell i Pamplona i la gigafàbrica de bateries de Sagunt (País Valencià), a més d'altres iniciatives lligades al cotxe elèctric i connectat.
En una primera resolució provisional publicada a l'agost, el ministeri anunciava que adjudicava el 46% dels 362 milions sol·licitats a la candidatura de Volkswagen i Seat. Està previst que només la planta de bateries de Sagunt mobilitzi una inversió d'uns 3.000 milions d'euros.
Un altre projecte que està esperant la resolució dels ajuts és un hub de descarbonització que opta a la reindustrialització de la planta de Nissan, que va demanar 273,4 milions i se li van concedir un 38% dels recursos a l'agost. El llistat de projectes seleccionats també incloïa els de Mercedes Benz i Ford.
Fons per al 2023
Així, amb les declaracions que ha fet aquest divendres Reyes Maroto, després de l'assignació de 880 milions d'euros del PERTE que es farà aquest any, l'any que ve hi haurà una nova convocatòria per adjudicar els fons no assignats. La titular de la cartera d'Indústria, Comerç i Turisme ha avançat que el primer trimestre de l'any que ve es llançarà una segona convocatòria del PERTE VEC, ja que a la primera edició no s'esgotaran els fons previstos inicialment. Precisament, ha explicat que aquesta segona línia comptarà amb els fons que no han estat utilitzats a la primera convocatòria i, "si cal", podrien ampliar-se els recursos disponibles.
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha dit que hi ha diferents ajudes addicionals a les recollides pel PERTE VEC i que podran ser articulades tant per a les comunitats autònomes com formar part dels recursos de l'Estat.