UE

L'Eurocambra vol forçar els estats a mantenir una reducció de les emissions dels cotxes més estricta

Els eurodiputats aposten per mantenir la rebaixa dels límits de contaminació proposats per Brussel·les

2 min
Emergència a dècades vista

Brussel·lesEl Parlament Europeu ha votat (329 vots a favor, 230 en contra i 41 abstencions) ajornar l'entrada en vigor de l'Euro 7, que és un conjunt de rebaixes obligatòries de les emissions contaminants que llancen a l'atmosfera els vehicles de combustió. D'aquesta manera, s'han posicionat en la mateixa línia que els estats membres, amb qui ara hauran de negociar el text final de legislació i els quals també aposten per retardar l'aplicació d'aquesta polèmica llei.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Concretament, el text acordat pels eurodiputats aposta per ajornar del 2025 al 2030 l'entrada en vigor de la llei Euro 7 per rebaixar els màxims d'emissions contaminants dels cotxes, i fins al 2031 per als camions. El Consell (els estats membres), en canvi, només va consensuar retardar-la dos anys: pel que fa als cotxes, del 2025 al 2027, i pel que fa als camions, del 2027 al 2029.

A més, a diferència dels socis europeus, l'Eurocambra vol mantenir en general la rebaixa dels límits d'emissions contaminants d'òxid de nitrogen, monòxid de carboni o, entre d'altres, amoníac. En canvi, els estats membres demanen que s'eliminin les rebaixes dels màxims d'emissions permesos que indica la nova normativa Euro 7 i es mantinguin els de l'Euro 6, que són força més elevats. És a dir, un màxim de 80 mil·ligrams per quilòmetre (mg/km) d'òxid de nitrogen (NxOy) per als vehicles dièsel i uns 60 mg/km per als de gasolina.

Els eurodiputats també han demanat que sigui obligatori que tots els vehicles comptin amb una mena de passaport ambiental que reculli quant de combustible consumeixen, quin estat tenen les seves bateries, quins són els seus límits d'emissions i els resultats de les inspeccions tècniques periòdiques. En la mateixa línia que el Consell, també volen normatives més estrictes sobre la durabilitat dels vehicles, i els seus motors i bateries; així com fer obligatoris els sistemes de control sobre l'excés d'emissions dels vehicles de combustió.

Una llei polèmica

Quan la Comissió Europea va presentar aquesta proposta legislativa va aixecar molta polseguera. Per un costat, les organitzacions i els partits socialdemòcrates i ecologistes critiquen que és poc ambiciosa, i més davant de l'emergència climàtica actual i si realment es pretén complir amb els objectius mediambientals marcats pel mateix executiu comunitari. Per l'altre costat, les formacions liberals, conservadores i d'extrema dreta i les grans marques de fabricants de cotxes defensen que la normativa és massa estricta i que pot anar en detriment de la competitivitat del sector automobilístic, que és clau per a l'economia de la Unió Europea i veu com les indústries dels Estats Units i la Xina han de fer front a menys requisits climàtics i reben subvencions estatals molt més substancials.

stats