L'augment de vendes de Cupra salva l'any de Seat
La marca esportiva de Martorell és la que més creix d'Europa i quasi duplica les seves vendes
BarcelonaL'èxit de Cupra ha permès salvar els comptes de Seat i que la companyia faci un tomb financer, segons ha informat l'automobilística catalana aquest dimecres. La marca més esportiva del grup Seat va vendre 152.900 cotxes a tot el món el 2022, amb un augment dels vehicles lliurats de quasi el 93%, és a dir, gairebé el doble que l'any anterior, situant-se com la firma d'automòbils amb un increment de les vendes més gran d'Europa.
Aquest impuls dels ingressos de Cupra respon a l'èxit com a marca, però també a la decisió de l'empresa que, davant l'escassetat de subministrament de xips i semiconductors, ha prioritzat aquests cotxes esportius per davant dels de Seat, perquè els primers són més rendibles, ja que aporten un marge superior per unitat. Aquest fet és el que ha permès fer el tomb financer a la companyia, malgrat la caiguda global de les vendes. De fet, el grup Seat va vendre 385.600 cotxes el 2022, un 18,1% menys que l'any anterior, dels que 152.900 van ser de Cupra (+92,7%) i 232.700 van ser de la marca Seat (-40,5%).
"Davant la contínua escassetat de semiconductors i components, vam prendre la decisió estratègica de prioritzar els models de Cupra, amb més marge que els vehicles de Seat", ha detallat el president de la companyia, Wayne Griffiths, en un comunicat. Segons el directiu, això ha afectat inevitablement les entregues de Seat, però era "essencial per proporcionar estabilitat a llarg termini a la companyia en conjunt".
El model Cupra Formentor, dissenyat i fabricat a Martorell, és la principal clau de l'èxit. D'aquest model, el 2022 se'n van vendre 97.600 unitats a tot el món, dos terços de totes les vendes de Cupra i més d'una quarta part de tot el grup Seat. El Born, el primer cotxe del grup 100% elèctric, va aconseguir vendre 31.400 unitats en el seu primer any complet al mercat.
Els principals mercats per a Cupra el 2022 van ser Alemanya, amb 58.400 cotxes venuts i un creixement del 89,9%; seguit del Regne Unit amb 14.400 cotxes (+23,9%); Itàlia amb 11.300 unitats (+83,9%); França amb 7.600 cotxes (+86,5%); Àustria amb 5.400 unitats (157,6%); i Suïssa amb 5.000 (+38,3%). Fora d'Europa, la marca, que acaba d'aterrar a Austràlia, va disparar les vendes a Mèxic, amb 4.300 unitats i un creixement del 120%; a Turquia, amb 2.800 unitats i un augment del 879,6%; i a Israel, amb 2.700 cotxes venuts i un augment del 138,8%.
Quant a la marca Seat, el 2022 es van lliurar 232.700 cotxes, un 40,5% menys que el 2021. L'Arona continua com el model més venut amb 71.000 unitats (-33,5%), seguit de l'Ibiza amb 51.300 unitats (-46,4%) i el León amb 41.500 unitats (-47,3%). Els principals mercats de Seat van ser Espanya, amb 49.200 cotxes venuts, tot i el descens del 30,4%; seguit d'Alemanya, amb 46.900 cotxes (-36%); el Regne Unit amb 22.200 unitats (-48,4%); Itàlia, amb 13.900 unitats (-35,2%); i França, amb 13.900 cotxes (-48,8%).
Menys producció
Segons Kai Vogler, vicepresident executiu comercial de Seat, la demanda tant de Seat com de Cupra es manté "molt alta, amb un nombre rècord de comandes". Però, malgrat aquesta alta demanda, les vendes han caigut per la crisi dels xips i els semiconductors, un problema que també ha afectat la producció.
La producció global de la companyia el 2022, incloent l'Audi A1, que es fabrica a Martorell, va ser de 478.954 automòbils, un 1,1% inferior a la de l'any anterior. Però la fabricació a la planta de Martorell va ser de 366.764 cotxes, un 4,8% menys que l'any anterior, a causa de l'escassetat de components.