Iberpotash i Iqoxe s'emporten 29 M€ del PERTE del cotxe elèctric
Totes dues empreses tenen plans per fabricar components de bateries


BarcelonaNova adjudicació del PERTE del vehicle elèctric i connectat. En total, l'Estat ha adjudicat 50 milions d'euros d'ajudes, dels quals 29 milions aniran a dues empreses catalanes: Iberpotash, de la multinacional israeliana ICL, que explota les mines de potassa del Bages; i Iqoxe, la indústria química del polígon petroquímic de la Canonja (Tarragona) on una explosió el 14 de gener del 2020 va provocar la mort de dos operaris i un veí.
Aquestes noves adjudicacions del PERTE VEC les ha anunciat aquest dijous el ministre d'Indústria, Jordi Hereu, en un esmorzar informatiu organitzat per Europa Press. Un altre dels beneficiaris d'aquesta adjudicació és el projecte de Lithium Iberia, a Cañaveral (Càceres). Aquesta iniciativa s'endú més de 20 milions d'euros per a la producció i recuperació de les matèries primeres destinades a bateries i components.
En el cas català, Iberpotash ha obtingut quasi 18 milions d'euros per al seu projecte de Sallent, mentre que Industrias Químicas del Óxido de Etileno (Iqoxe) ha obtingut 11 milions d'euros. En les dues companyies les ajudes són per a la producció de components per a les bateries.
Projecte al Bages
De fet, Iberpotash va anunciar fa només 15 dies una inversió a Sallent per a la fabricació de bateries. La companyia minera, de bracet de la xinesa Dynanonic, té previst invertir 285 milions d'euros per crear una fàbrica de càtodes per a bateries elèctriques a la comarca del Bages. La planta s'ubicaria a les antigues instal·lacions mineres d'ICL a Sallent, que van tancar l'any 2020. De fet, el conseller d'Empresa, Miquel Sàmper, va celebrar la notícia durant una visita a la zona i va destacar que les bateries "comencen a ser un element indispensable" i "molt important per a la indústria i l'economia que volem que tingui Catalunya al més aviat possible".
La planta que es vol construir a Sallent seria la primera fàbrica de càtodes de fosfat de ferro i liti per a bateries elèctriques del Principat. Per fer-ho possible, ICL té previst signar un acord estratègic amb la companyia xinesa Shenzhen Dynanonic. La inversió inicial prevista per construir la nova fàbrica és de 285 milions d'euros i l'enclavament disposa de 100.000 metres quadrats de terreny.