Automoció

El 'hub' de descarbonització, únic candidat per reindustrialitzar Nissan

La xinesa Chery no ha sigut a temps de formalitzar l'interès que es va conèixer la setmana passada

La fàbrica de Nissan a la Zona Franca.
ARA
31/10/2022
2 min

BarcelonaLa proposta del hub d'electromobilitat i descarbonització, que lideren QEV Technologies i BTech en associació amb el grup logístic Goodman, és l'única que s'ha presentat al concurs per gestionar els terrenys de Nissan a la Zona Franca de Barcelona, que s'ha tancat aquest dilluns. El hub ha lliurat la seva proposta en l'últim moment i poc després la mesa de contractació ha obert el sobre A –documentació general i administrativa– i ha certificat que és l'única opció que s'ha presentat, segons ha explicat el Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), propietari dels terrenys.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El 4 de novembre està prevista l'obertura del sobre B i el 17 de novembre del C, que han d'aportar els detalls de l'oferta, i després hi haurà la resolució definitiva. Però, al ser l'únic concursant, només podria tirar endavant la proposta del hub, malgrat que hi ha hagut altres projectes durant el llarg procés, com la de Great Wall Motor, que es va fer enrere. També va aparèixer a la llista de candidats la xinesa Chery, que hi va mostrar interès fa només una setmana i que, si se l'hagués tingut en compte, hauria endarrerit encara més tot el procediment. A més, hi va haver propostes informals per a la part logística de l'operador del port Cilsa i de Mecalux, oferint-se només si no tirava endavant la iniciativa del hub i Goodman, segons fonts del procés. 

El hub ha sigut sempre el favorit per a bona part de la mesa per donar una altra vida industrial a les parcel·les que ocupava la multinacional nipona –mig milió de metres quadrats– i recol·locar els 1.300 treballadors que van perdre la feina i que majoritàriament estan a casa esgotant el seu subsidi de l'atur. El hub i Goodman han assegurat que són "optimistes" i confien que la seva proposta serà seleccionada per gestionar els terrenys.

El concurs està pensat per triar un operador especialitzat en la promoció i la gestió del sòl, tant industrial com logístic, que subarrendarà les parcel·les a indústries o altres empreses logístiques. 

108 milions del PERTE

El projecte del hub va obtenir fa pocs dies una assignació de 107,8 milions d'euros dels fons del PERTE del vehicle elèctric (el 12% del total de fons assignats) i els seus responsables han estat negociant amb els inversors i els bancs fins a l'últim moment per aconseguir els avals necessaris. La seva proposta planteja la creació de més de 7.000 llocs de treball, dels quals un miler seran directes, amb una activitat que inclourà la fabricació de vehicles comercials elèctrics i que s'espera que pugui arrencar a finals del 2023.

En el concurs de licitació dels terrenys, que se cediran per un període de 50 anys ampliable a 20 més, el Consorci demana una inversió mínima de 100 milions d'euros per a la promoció o rehabilitació d'actius industrials. Aquest hub compartirà espai amb el fabricant de motos elèctriques Silence, que ja ha ocupat la parcel·la que se li havia assignat.

stats