Automoció

Honda i Nissan ataquen la gran fusió japonesa

Les dues empreses volen culminar la integració el juny del 2025 i sortir a borsa l'any 2026

Els consellers delegats de Nissan, Makoto Uchida i d'Honda, Toshihiro Mibe, ahir, a Tokio.
ARA
23/12/2024
2 min

BarcelonaHa estat un anunci formal del govern japonès: Nissan i Honda ja negocien els detalls per a la fusió de les dues companyies, un moviment amb què es crearia el tercer fabricant de vehicles del món per vendes, només per darrere del també nipó Toyota i del grup Volkswagen. Mitsubitshi també formaria part d’aquest nou gegant de l’automoció.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Les dues empreses han explicat en una roda de premsa conjunta que tenen l'objectiu de culminar l'operació el juny del 2025 per poder treure el hòlding a borsa al llarg del 2026. Aquest dilluns les dues companyies pujaven en borsa després del comunicat. Entre tots dos grups tenen unes vendes combinades per valor de 183.380 milions d'euros i un benefici operatiu superior als 18.380 milions. La raó de fons del projecte de fusió són els canvis al sector de l'automoció, en especial amb la irrupció dels competidors xinesos, la caiguda de vendes i els dubtes sobre el gir del sector cap al vehicle elèctric.

"L'entorn empresarial de totes dues empreses i de la indústria de l'automoció ha canviat ràpidament", asseguren les companyies en una declaració conjunta en què afegeixen que la velocitat de les innovacions tecnològiques "ha continuat accelerant-se".

L'escenari que hi ha sobre la taula no és de fusió entre iguals, com acostuma a passar. Honda apareix com el gran en l'operació i tindrà una majoria de membres en el consell d'administració en concordança amb el major pes de la marca en la futura empresa. Nissan, que ha travessat problemes en els últims anys (a Catalunya van ser molt evidents amb el traumàtic tancament de la planta de la Zona Franca l'any 2020), vol portar a terme "accions de recuperació per crear un negoci més àgil i resistent".

El president i conseller delegat d'Honda, Toshihiro Mibe, ha manifestat en declaracions als mitjans que la integració "permetrà assolir una veritable força competitiva, cosa que no és possible dins de l'actual marc de cooperació". Les dues companyies creuen que hi ha set "sinergies potencials" que es podrien obtenir, entre les quals la investigació o les economies d'escala que es poden obtenir de les plataformes de vehicles. És d'esperar, com en totes les fusions, que hi hagi redundàncies (duplicitat de departaments per fer una mateixa feina), cosa que obre la porta a acomiadaments massius. La fusió també milloraria l'eficiència operativa de la nova empresa.

Si arriba a bon terme, la integració seria la més gran de la indústria de l'automòbil al món des que Fiat i Chrysler i PSA es van fusionar el 2021 per donar lloc a Stellantis. Precisament aquest grup ha viscut convulsions recents amb la dimissió de Carlos Tavares, el seu conseller delegat i considerat un dels homes més influents del món de l'automoció. Tot plegat es va produir davant l'expectativa de presentar uns mals resultats aquest 2024. En països com Itàlia, la caiguda de vendes i producció de Fiat obre la porta a una crisi de primer ordre.

Però la crisi dista molt d'estar acotada a una sola empresa. En els últims mesos, Volkswagen ha amenaçat amb tancar plantes a Alemanya, en el que seria una decisió mai adoptada, i tot just aquests dies negocia amb els sindicats. Aquest mateix dilluns la companyia anunciava que els seus directius es retallaran la prima un 10% fins al final de la dècada.

stats