La galàxia catalana dels carregadors de cotxe elèctric
Sis empreses de capital català empenyen un sector que viu pendent del desplegament dels vehicles verds
BarcelonaFloox va presentar fa quinze dies un nou carregador ultraràpid per a vehicles elèctrics. Sosté que l’endoll omple el 50% de la bateria d’un cotxe en menys de 10 minuts, el que li assegura 250 quilòmetres d’autonomia, i que és l’aparell més compacte del mercat de la seva potència (240 kW). Floox és una petita empresa creada fa dos anys a l’Hospitalet de Llobregat i una de les sis firmes catalanes que lideren el segment dels carregadors a Espanya, juntament amb altres de més conegudes com Wallbox o Circontrol. Segons dades d’Aedive, associació que agrupa totes les empreses que participen en la cadena de valor del sector a l’Estat, de les tretze empreses de capital espanyol que fabriquen carregadors, sis són catalanes. N’operen d’altres, més d’una vintena, però el capital és estranger.
Quin és el motiu d’aquesta especialització catalana? Per al director tècnic d’Aedive, l’asturià Javier Izquierdo, una de les raons és “la concentració al territori de diverses empreses d’electrònica de potència i de components electrònics de gran escala”, amb centenars de negocis que s’hi dediquen, i com a conseqüència, del “lideratge històric exercit pels industrials del tèxtil durant la Revolució Industrial i el ferrocarril". "Un carregador està basat en tot el coneixement acumulat en aquestes empreses d’origen familiar”, resumeix Izquierdo.
Spin-offs i nous departaments en velles empreses
Floox n’és un bon exemple. És un spin-off (negoci que sorgeix a partir d’una empresa que ja existeix, aprofitant els seus recursos i tecnologies, per desenvolupar un projecte autònom) de Premium PSU, una companyia amb 43 anys d’història, també de l’Hospitalet, dedicada a la conversió d'energia, i en què treballen més de 120 empleats. Des que es va crear, Floox ha generat 17 llocs de treball directes i en el seu primer any complet de vida (2023) va facturar 1,6 milions d’euros, i espera tancar l’actual amb uns ingressos de 4 milions.
Circontrol és un altre cas. Fundada per Ramon Comellas el 1997 inicialment per desenvolupar programari, és una de les pioneres i líder a Europa: va començar l’aposta pels carregadors elèctrics el 2008 i des d’aleshores ha instal·lat més de 150.000 punts de recàrrega per tot el món i té una plantilla de 250 persones. Té la seu a Viladecavalls (Vallès Occidental) i pertany al Grup Circutor. Tres quartes parts de les seves vendes, que el 2022 van superar els 60 milions d’euros, provenen de l’exterior.
La històrica fabricant d’il·luminació i material elèctric d’Olot Simon, fundada fa 108 anys, és molt coneguda pels interruptors i endolls, però el 2011 va començar a desenvolupar sistemes i solucions de recàrrega de vehicle elèctrics. Va començar amb tres gammes de carregadors, en funció de les característiques diferents de cada mercat (Àsia, Amèrica i Europa). El grup familiar, de quarta generació, factura més de 330 milions d’euros i dona feina a prop de 4.000 treballadors arreu del món.
'Unicorn' en problemes
Fora dels grups familiars més tradicionals, però amb una notorietat notabilíssima, hi ha Wallbox, que va assolir la condició d'unicorn i que cotitza a Wall Street. Va ser creada el 2015 i en aquests moments passa per hores baixes, a conseqüència de la incertesa que rodeja el creixement del vehicle elèctric. Acumula unes pèrdues operatives de 80 milions d’euros el tercer trimestre i ha perdut la meitat del seu valor a la borsa. El conseller delegat, Enric Asunción, espera aconseguir la rendibilitat “en dos o tres trimestres”, segons ha manifestat recentment. Té més d’un milió de carregadors instal·lats arreu del món.
Iban Fontcuberta, Lluís Auroux, Israel Hernández i José Fuentes van fundar Vega Chargers el 2019 a Santa Perpètua de Mogoda (Vallès Occidental), especialitzada en estacions de recàrrega ràpida. L’any passat va incorporar al seu accionariat l’empresa madrilenya d’eficiència energètica Orbis i va tancar una ronda de finançament de cinc milions d’euros per apuntalar el seu creixement. Amb forta presència a l'Amèrica Llatina, factura al voltant de 4 milions d’euros i dona feina a una quarantena de persones en una fàbrica nova a Barberà del Vallès.
La jove EVMobe (Cornellà de Llobregat) ha fet el procés a la inversa. Va començar fabricant i venent solucions de càrrega per a vehicles elèctrics i híbrids endollables, però, segons explica a la seva pàgina web, a conseqüència de les peticions dels seus clients, va començar a crear altres línies de negoci vinculades amb les energies renovables, com ara plaques fotovoltaiques.