Cupra, a punt de fer el 'sorpasso' a Seat
Els aranzels als cotxes xinesos amenacen la marca més esportiva


BarcelonaLa marca Cupra "ha estat el motor de la rendibilitat i l'èxit". Així de clar va ser el president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, en la presentació de resultats del 2024. Hi ha dades que ho corroboren: el model més fabricat a Martorell és un Cupra, el model més venut per l'empresa és un Cupra, i la gamma Cupra ja és superior en nombre de models a la gamma Seat.
La diferència està en el fet que Seat compleix aquest 2025 el seu 75è aniversari. Cupra, per la seva banda, només fa set anys que va néixer. "El nen petit està a punt de menjar-se el gran", expliquen fonts de la companyia. L'aposta que va fer el llavors president de Seat, Luca de Meo, i després el seu successor, Griffiths, ha estat decisiva. Una aposta que ha permès portar a la companyia a xifres rècord de vendes, de fabricació de cotxes i també de rendibilitat. El 2024 entre les dues marques van vendre 558.169 cotxes, un rècord històric, i van facturar 14.578 milions d'euros, un màxim històric. El benefici operatiu també va enfilar-se al màxim històric de 633 milions, i només el benefici net va punxar una mica –522 milions el 2024 quan el 2023 van ser 548 milions– per un efecte purament comptable: Seat no es va poder aplicar tants crèdits fiscals com l'any anterior per compensar les pèrdues d'exercicis precedents.
L'aposta de l'empresa per Cupra és clara. Aquest marca més esportiva i emocional lidera l'electrificació dels models. Però, a més, aporta més rendibilitat. El marge per unitat venuda de Cupra és superior a la de cada Seat que es ven, expliquen fonts de l'empresa. Per això no és d'estranyar que la gamma de Cupra ja sigui superior a la de Seat –Formentor, León, Ateca, Born, Terramar i Tavascan, de Cupra, enfront Ibiza, Arona, León, Ateca i Tarraco, de Seat–. A més, el pròxim llançament previst, per a començaments del 2026, serà un altre Cupra, el Raval, el cotxe 100% elèctric petit i assequible que es fabricarà a Martorell.
El mercat ha rebut bé la marca Cupra. Un exemple clar és el model León, que en el seu dia va arribar a ser el cotxe més venut de Seat, i que es fabrica tant per a Seat com per a Cupra. El 2024 a la planta de Martorell es van fabricar 43.093 unitats del Seat León. Del seu germà, el Cupra León, se'n van fer 62.771. I a tots els mercats es van vendre 63.238 Cupra León, enfront de 44.962 Seat León.
De fet, Cupra, en un any molt complicat per al sector de l'automoció a Europa, s'ha convertit en l'alegria més gran del consorci Volkswagen. La marca esportiva de Seat va tancar el 2024 com la que més va créixer a Europa. El 2024 Cupra va batre el seu rècord amb 248.100 cotxes lliurats al mercat, un 7,5% més que l'any 2023, que van ser 230.700; des del 2018 n'acumula més de 800.000, mentre que la marca Seat va vendre 310.000 cotxes, un 7,5% més que els 288.400 del 2023.
Però a més, Cupra ha aconseguit fer un forat molt important en el mercat propi de la seva matriu: les vendes a Alemanya van créixer un 11,6% l'any passat, fins a arribar als 80.700 cotxes venuts. De fet, una de les coses que ha aportat Cupra a Seat és el creixement en el mercat exterior. Seat ja ven molts cotxes a mercats com Alemanya o el Regne Unit, i creix a altres països europeus, però Cupra ha aportat una consolidació en mercats centreeuropeus com Alemanya, Àustria i Suïssa, i ha aportat l'obertura de vendes a llocs fora d'Europa, com Nova Zelanda o Austràlia, i s'ha de convertir en la punta de llança per entrar als Estats Units, tal com manté el president de la companyia, Wayne Griffiths.
L'amenaça
Amb aquestes xifres tot indica que Cupra hauria de fer el sorpasso a la seva marca mare, Seat, aquest mateix any o, com a molt, l'any que ve, quan es llançarà al mercat el Cupra Raval. Però els aranzels xinesos ho posen en perill. Per primera vegada Seat ha començat a fabricar a la Xina, en concret el model Cupra Tavascan. I aquest cotxe, un dels més cars i que deixa més marge, paga un 20% d'aranzels. Si es repercuteixen al client encara seria més car. De moment, l'empresa manté el preu, però això ja ha afectat els resultats del 2024 amb un descens del 5% de la rendibilitat, segons Griffiths.
De fet, la rendibilitat de Seat el 2024 es va estancar en el 4,4%, com l'any anterior, quan l'objectiu era arribar al 5%, a causa de l'impacte dels aranzels. El marge es va situar per sobre del de Volkswagen (2,9%), però per sota del conjunt del consorci alemany, que va ser del 5,9%. Griffiths urgeix Brussel·les a resoldre ja aquest problema dels aranzels xinesos, perquè "posen en risc la marca Cupra i la mateixa companyia".
I tot i que Brussel·les ha relaxat el calendari d'exigència d'emissions mitjanes per als fabricants, si els aranzels es mantenen s'hauran de reduir les vendes de Cupra Tavascan: com que és un cotxe 100% elèctric, no es reduiran tant les emissions mitjanes i això comportaria rebaixar la producció de cotxes de combustió. En definitiva, segons càlculs del mateix Griffiths, mantenir els aranzels podria posar en perill fins a 1.500 llocs de treball.