Cupra 'catalanitza' Seat
La nova marca del grup aglutina els models amb nomenclatura referida al Principat
BarcelonaEl novembre del 1953, fa quasi 70 anys, sortia de la fàbrica de Seat el primer cotxe. Era un 1400, un model al qual van anar-ne succeint d'altres que també estaven batejats amb números, molts cops heretats de Fiat, la companyia italiana que les primeres dècades era el soci tecnològic de la companyia. Va arribar el 600, el model que, com diu el president de la companyia, Wayne Griffiths, "va posar Espanya sobre rodes", i d'altres mítics com el 1500, el 124, el 1430, i el 850, entre d'altres, i ja a la dècada dels 70 utilitaris com el 127 i el 133, i models d'un segment més elevat com el 131 i el 132, o d'altres més esportius com el 1200 bocanegra o el 128.
L'acord amb Fiat, però, es va trencar i Seat va aconseguir un nou soci tecnològic que amb el temps es convertiria en el propietari de l'empresa: el grup Volkswagen. I seguint una tendència generalitzada en moltes marques, es va abandonar la numeració per batejar els models amb noms. El primer, Ronda, un municipi malagueny. Perquè entre els nous noms dels models de Seat es van imposar les referències geogràfiques. Unes referències, lligades a la geografia espanyola, amb una escassetat de topònims catalans. L'únic model amb referència catalana va ser el Tarraco, el SUV més gran de Seat, i va haver d'esperar a l'any 2018.
La resta de models dels 80 i dels 90 –excepte el Mii i el Terra– feien referència a indrets espanyols de fora de Catalunya: León, Toledo, Málaga, Marbella, Córdoba, Inca, Alhambra, Arosa, Altea, Arona, Ateca i, evidentment, l'Ibiza, el primer model produït a la planta de Martorell, que es va inaugurar el 1993, 40 anys després de l'inici de la marca, ara ja fa 30 anys.
Fa cinc anys, però, Seat va treure una nova marca: Cupra. Una marca que ha servit a l'empresa per donar un tomb als seus comptes i revertir les pèrdues. La nova marca també ha servit per obrir mercats internacionals que estaven vetats per Seat, com és el cas d'Austràlia o de Nova Zelanda. I Cupra ha esdevingut l'opció del grup Seat per electrificar la seva gamma.
Aquesta nova marca del grup Seat, en només cinc anys de vida, ha optat clarament per més referències catalanes en els noms dels seus models. No en el cas dels primers, Cupra, el León i l'Ateca, derivats dels seus models germans de Seat. Però els nous models sí que són molt més pròxims al Principat. El gran èxit de vendes de Cupra, el primer cotxe dissenyat exclusivament per aquesta marca, és el Formentor, que pren el nom d'aquest idíl·lic paratge de l'illa de Mallorca. I tots els altres models, que ja són una realitat o que sortiran al mercat en els pròxims dos anys, tenen noms catalans.
Des de Seat descarten qualsevol lectura en els noms més enllà del màrqueting. Decidir el nom d'un model requereix un llarg procés tècnic, amb estudis de mercat amb focus groups a tot el món, gestions en el registre, estudis de l'etimologia i del significat que una paraula pugui tenir en qualsevol lloc del món –hi ha el cas del Mitsubishi Pajero, que a Espanya es va haver d'anomenar Montero–, i molts altres aspectes.
Els nous models
El primer model 100% elèctric del grup Seat és el Cupra Born, que pren el nom d'aquest barri barceloní. Malgrat ser un Cupra, aquest cotxe, en els seus inicis, quan era un prototip, va néixer com a Seat, i va ser amb posterioritat quan es va decidir que es fabricaria i comercialitzaria sota la insígnia Cupra.
El nou model que ja s'ha presentat i que serà el primer vehicle del grup Seat fabricat a la Xina és el Tavascan, en referència a aquesta localitat pirinenca del Pallars Sobirà. De fet, l'alcalde d'aquesta localitat, Salvador Tomàs, ha sigut un dels convidats d'honor a la presentació mundial d'aquest model a Berlín i també a la seva presentació en societat a l'Automobile, el saló internacional de l'automòbil de Barcelona.
I el futur de Cupra continuarà amb noms catalans. De la fàbrica de Martorell sortirà el 2025 el primer model elèctric pur fabricat en aquestes instal·lacions. El prototip d'aquest vehicle es va batejar com a Urban Rebel, però Seat ja ha oficialitzat quin serà el seu nom real: Cupra Raval, una nova referència catalana, concretament al barri més popular de Ciutat Vella, a Barcelona.
En cartera, Cupra té un altre model, el Terramar. Un SUV esportiu i electrificat, que es fabricarà a la planta d'Audi a Györ (Hongria). El nom d'aquest model fa referència a l'autòdrom de Terramar, a Sitges. "Terramar és on va començar tot per a Cupra", deia en aquest recinte el dia de la seva presentació Jorge Díaz, director de disseny, el dia que la marca va presentar els seus plans de futur en aquest indret del Garraf.
Fonts de Seat diuen que de l'elecció dels noms no se'n pot fer una lectura política. Però destaquen que quan Luca De Meo va arribar a la presidència de Seat, el 2015, es va fer una clara opció per lligar la marca a la ciutat de Barcelona, que havia vist néixer la companyia i el lema que es va adoptar va ser Created in Barcelona. Una opció que l'actual president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, va mantenir i potenciar en la idea per a Cupra, amb el lema Inspiring the world from Barcelona, que utilitza en els seus patrocinis, per exemple, el Primavera Sound o el Futbol Club Barcelona.