Els cotxes elèctrics de la catalana Ebro debuten a la borsa: "Avui comença tot"
La companyia ha tancat la seva primera jornada al mercat BME Growth a un preu de 8,27 euros l'acció
MadridUn toc de campana al Palau de la Borsa de Madrid poc abans de les dotze del migdia d'aquest dilluns anunciava la incorporació d'una nova companyia al mercat BME Growth –la borsa de les pimes–. Es tracta de la catalana EV Motors, l'empresa de la qual pengen Btech i Ebro. Amb aquest moviment, l'automobilística ha fet un pas més en el camí per "recuperar" i "rellançar" la marca Ebro, en paraules de Rafael Ruiz, president d'EV Motors. El grup ha fet el salt als mercats amb un preu de 6,88 euros per acció, cosa que la situa amb un valor pròxim als 329 milions d'euros. De seguida, però, el seu valor s'ha disparat gairebé un 20% i ha acabat tancant la jornada a un preu de 8,27 euros l'acció. "Avui comença tot [...]. Ebro torna a la vida", ha resumit el conseller delegat d'Ebro, Pedro Calef, just després del toc de campana.
"La sortida a borsa ens ajuda a accelerar el creixement [de la marca] i la reindustrialització [de la fàbrica] de la Zona Franca", ha dit el directiu. El cert és que més enllà de donar ales a la fabricació de cotxes elèctrics, un dels grans reptes de la companyia és reactivar l'antiga fàbrica de Nissan a Barcelona (la companyia nipona va marxar de la instal·lació fa gairebé tres anys), que ara s'ha batejat amb el nom d'Ebro Factory, i fer-ho de bracet amb la xinesa Chery.
A l'abril, totes dues empreses van anunciar la creació d'una joint venture amb la participació majoritària de Btech per fabricar vehicles elèctrics de les marques Ebro i Omoda (Chery) a la Zona Franca. Tot i que l'entrada de Chery a l'accionariat d'EV Motors no es contempla, l'acord entre totes dues empreses obre la porta al fet que la xinesa pugui adquirir una participació de fins a un 9,9% d'EV Motors fins a l'any 2028, segons han apuntat fonts de la companyia a Europa Press. En cinc anys, EV Motors preveu invertir fins a 300 milions d'euros per reindustrialitzar del tot la fàbrica. "És també una reindustrialització de país", ha destacat Calef.
Ebro primer, Omoda després
La prioritat a la fàbrica seran els vehicles elèctrics de la marca Ebro, segons ha explicat el conseller delegat. Els plans inicials, però, implicaven començar per la producció dels vehicles vinculats a Chery (la marca Omoda), una estratègia que ha canviat després dels canvis en la legislació europea sobre aranzels de cotxes fabricats a la Xina. Tot i la tensió comercial entre Europa i el gegant asiàtic, la sintonia entre Ebro i Chery és bona, asseguren des d'EV Motors, i destaquen el paper "exportador" de la companyia xinesa. De fet, tot i que el calendari s'hagi alterat, la intenció és que la fabricació d'Omoda comenci el segon semestre del 2025, apunten fonts de l'empresa.
El volum de producció s'incrementarà amb els mesos, cosa que permetrà la reincorporació total de l'antiga plantilla de Nissan a la Zona Franca. "El nostre compromís és total", ha reiterat Calef sobre la tornada a la feina dels treballadors. Només de la marca Ebro es preveu que es fabriquin unes 20.000 unitats de vehicles elèctrics en el conjunt del 2025, apunten fonts de la companyia, que de moment no volen anticipar previsions de venda.
Per ara, Ebro Factory començarà amb la producció de dos models de la marca Ebro (l'S700 i l'S800), i està previst que el juny de l'any que ve comenci la fabricació del nou model S400. Amb aquesta primera posada en marxa es reincorporaran un centenar de treballadors. La primavera del 2025 està prevista l'arribada d'un segon torn i a l'estiu un tercer, fins a arribar als 300 llocs de treball.