Automoció

Chery vol convertir Barcelona en una base mundial d'exportació dels seus cotxes

Preveu fabricar 150.000 cotxes a l'any el 2029 i donar feina a 1.200 persones

BarcelonaChery vol convertir Barcelona en una base mundial d'exportació dels seus cotxes, que començaran a fabricar-se a la Zona Franca –a les antigues instal·lacions de Nissan– a finals d'aquest mateix any. Així ho ha dit el vicepresident executiu de la companyia xinesa, Guibing Zhang, durant l'acte de la firma de l'acord d'Ebro (la marca d'EV Motors) i Chery, que permet l'aterratge per primer cop a Europa d'una empresa automobilística xinesa per fabricar vehicles.

Inscriu-te a la newsletter Rato i la nostra condemnaInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La signatura de l'acord és la fi del llarg procés de reindustrialització de la planta de la Zona Franca des que Nissan en va anunciar el tancament el maig del 2020. A l'acte hi han assistit una nombrosa representació de les administracions implicades, encapçalada pel president del govern espanyol, Pedro Sánchez, i el president de la Generalitat, Pere Aragonès.

Cargando
No hay anuncios

L'objectiu, ha explicat el vicepresident de Chery, és fabricar 150.000 cotxes a l'any el 2029 i donar feina als 1.200 empleats que van quedar a l'atur després del tancament de Nissan. La producció a la planta començarà aquest mateix estiu amb la fabricació de l'Omoda 5 EV, un cotxe elèctric de Chery, que permetrà la incorporació ja de 150 empleats, segons ha explicat el conseller delegat d'Ebro, Pedro Calef. A finals d'any es començaran a fabricar els primers Ebro, un SUV de gamma mitjana i un SUV de gamma mitjana alta, de combustió i híbrids, i seguiran dos models més l'any que ve. També hi ha la possibilitat en un futur que Chery instal·li un centre de recerca i desenvolupament (R+D) a Barcelona en un futur. El primer objectiu de la planta és fabricar 50.000 vehicles el 2027.

La producció s'iniciarà aquest mateix estiu pel sistema DKD (muntar peces que vindran de la Xina), per passar després a CKD, utilitzant ja les instal·lacions pròpies de soldadura, pintura i muntatge, per passar després a la fabricació plena amb proveïdors locals.

Cargando
No hay anuncios

400 milions d'inversió

De fet, ha explicat Calef, són dos els acords signats. Un de comercialització i distribució, i l'altre el de producció a la nova planta, a partir d'ara Ebro Factory, on es començaran a muntar cotxes de Chery aquest mateix any, primer amb peces importades i després localitzant la producció amb proveïdors locals, per fabricar tant vehicles elèctrics de Chery com de la marca Ebro. Aquesta marca d'EV Motors està molt lligada a Catalunya. Va néixer el 1954 (fa 70 anys) dins de Motor Ibérica a la planta de l'avinguda Icària, i va continuar més tard ja a la planta de la Zona Franca fins al 1987, quan Nissan va desembarcar a Motor Ibérica.

Cargando
No hay anuncios

Per al seu desembarcament a Barcelona, Chery ha rebut l'assessorament d'RSM, la sisena organització internacional de serveis d'auditoria, legal, fiscal i consultoria. L'equip de corporate finance de la firma l'ha liderat el soci Jordi Bellobí per fer la due diligence i l'anàlisi financera, i també han intervingut els equips d'Albert Sagués, soci de l'àrea fiscal, i Miguel Capel, soci de l'àrea laboral.

Cargando
No hay anuncios

El nou projecte industrial de Chery i Ebro-EV Motors comportarà una inversió global publicoprivada d'uns 400 milions d'euros. Així ho ha avançat el president del govern, Pedro Sánchez, després de l'acte de signatura dels acords entre les dues empreses.

Fonts d'Ebro-EV Motors han aclarit a Efe que aquesta quantitat inclou tant la inversió de tots dos socis empresarials en les dues joint ventures (empreses conjuntes) creades en el marc d'aquesta aliança com les ajudes del govern espanyol i de la Generalitat.

Cargando
No hay anuncios

Reindustrialització i ocupació

L'acte de la signatura ha estat marcat en tot moment pel llarg procés de reindustrialització i l'agraïment de totes les autoritats als extreballadors de Nissan, que han patit aquest llarg procés. Tant el president de la Generalitat, Pere Aragonès, com l'espanyol, Pedro Sánchez, han valorat la col·laboració de les administracions en aquest procés i la bona situació de les economies catalana i espanyola, que fan el país atractiu per a la inversió estrangera.

Cargando
No hay anuncios

"La reindustrialització és una realitat: davant un tancament, una nova inversió", ha destacat Aragonès. "Som un país on invertir", ha afegit. Per la seva banda, Sánchez ha destacat que Espanya és el segon productor d'automòbils d'Europa i que el seu govern aposta clarament per l'electrificació de la mobilitat. Segons Sánchez, Catalunya és la comunitat que més diners ha obtingut del PERTE VEC (vehicle elèctric i connectat) amb 320 milions d'euros i el suport a accions com l'electrificació de la planta de Seat a Martorell, la producció de components de bateries de Gestamp o la planta de Lotte a Mont-roig del Camp. L'objectiu, ha dit Sánchez, és "convertir Espanya en el hub europeu de l'electromobilitat". I "Espanya inspira confiança", ha afirmat Sánchez.

El president espanyol ha recordat que per primer cop s'han assolit 10 milions de dones afiliades a la Seguretat Social sobre un total de 21 milions de treballadors com a mostra del bon moment econòmic. Però la presentadora de l'acte no ha dubtat a destacar que quan s'ha fet la foto de família a l'escenari només hi havia una dona, la secretària d'estat d'Indústria del ministeri, Rebeca Torró.

Cargando
No hay anuncios

En l'acte també hi ha participat el vicegovernador de la província Anhui, Shan Xiangqian, que en plenes tensions comercials entre la Unió Europea i la Xina, especialment en l'àmbit de l'automoció, ha definit com "un esdeveniment de vital importància" la cooperació comercial entre la seva província, on té la seu Chery, i Catalunya i Espanya.

Cargando
No hay anuncios

El vicepresident executiu de la companyia xinesa, Guibing Zhang, al seu torn, ha valorat que Chery és la primera companyia independent del sector de l'automoció a la Xina, que l'any passat va fabricar quasi 1,9 milions de vehicles i en va exportar prop de 900.000 a tot el món.