Chery i Ebro estudien obrir un centre d'R+D a Barcelona
L'anunci es fa just després de començar la producció de cotxes a la Zona Franca
BarcelonaLa multinacional xinesa Chery i la catalana EV Motors –la matriu de la ressuscitada marca Ebro–, estudien instal·lar a Barcelona un centre conjunt d'R+D, segons ha notificat EV Motors al BME Growth, la borsa de pimes espanyola on cotitza. El centre seria similar al que el grup xinès ja té a Frankfurt (Alemanya), segons s'explica en la informació remesa al mercat. El centre reforçaria la presència de Chery a Barcelona, des d'on vol exportar cotxes a tota Europa, en una aposta pel Vell Continent en plena guerra comercial, desfermada després que la Unió Europea imposés aranzels als cotxes elèctrics fabricats al gegant asiàtic.
Si es confirmar aquesta nova aposta de Chery per Barcelona, significaria disposar a la capital catalana "de tots els elements que conformen la cadena de valor en la indústria de l'automoció", explica EV Motors en la seva comunicació, després que ja hagi començat la producció de vehicles amb la marca Ebro a la planta de la Zona Franca de Barcelona, que havia ocupat abans la multinacional nipona Nissan.
De fet, Espanya és el segon fabricant de cotxes d'Europa, només per darrere d'Alemanya, i el novè del món, però la majoria de les fàbriques són de grans multinacionals i no compten amb tota la cadena de valor del sector. En la majoria dels casos es fabriquen cotxes que han estat dissenyats en els centres que tenen aquestes marques en els seus països d'origen. L'excepció és Seat i Cupra: malgrat que aquestes fabriquen sobre les plataformes del grup Volkswagen, la seva matriu, sí que disposen d'un important centre de disseny a Martorell.
De fet, dissabte es va celebrar l'acte de l'inici de fabricació a aquesta planta, amb la participació dels principals responsables d'Ebro i Chery, i una alta representació institucional amb la presència, entre altres autoritats, del número 3 del règim xinès, Zhao Leji, president de l'Assemblea Popular Nacional de la Xina. El primer vehicle produït a la fàbrica serà el SUV s700, al qual seguirà el SUV s800 les setmanes vinents. Tots dos són dos SUV de grandària mitjana amb motoritzacions PHEV (híbrids endollables) i de combustió.
500 llocs de feina
La matriu de la marca Ebro, EV Motors, ha detallat a més que l'inici de la producció a Zona Franca suposarà la creació de més de 500 llocs d'ocupació directa, fins a aconseguir els 1.250 a mesura que augmenti l'activitat. D'aquesta manera, es busca reincorporar els antics empleats de Nissan a Barcelona pendents de recol·locar. Gairebé tres anys després de la fabricació de l'últim vehicle de Nissan, el 16 de desembre de 2021, Ebro –que a l'abril va anunciar la seva aliança industrial amb Chery– ha pres el relleu de la companyia japonesa per posar en marxa de nou la fabricació de vehicles a les instal·lacions de la Zona Franca.