Automoció

Chery i EV Motors tanquen l'acord per fabricar cotxes a l'antiga Nissan de la Zona Franca

A la planta s'hi faran automòbils de la marca catalana Ebro i de la xinesa Omoda

3 min
Imatge d'arxiu d'una de les instalacions actuals de Chery Holding Group, en Wuhu.

BarcelonaAcord entre la xinesa Chery i la catalana EV Motors (el hòlding del qual pengen Btech i Ebro) per reactivar l'antiga fàbrica de Nissan gairebé tres anys després del tancament de les instal·lacions de la japonesa a Catalunya. Les dues empreses han anunciat aquest dimarts la creació d'una joint venture amb participació majoritària de Btech per fabricar vehicles elèctrics de les marques Omoda i Ebro a la Zona Franca. L'acord l'han tancat a Wuhu (Xina) el primer executiu d'Ebro, Pedro Calef, i Guibing Zhang, vicepresident executiu de Chery Automobile.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

El pacte s'ha donat a conèixer aquest dimarts després de mesos d'intenses negociacions i diversos viatges al país asiàtic per part de diverses autoritats espanyoles i d'executius de l'empresa que lidera Rafael Ruiz, i se segellarà oficialment divendres en un acte a la Zona Franca. Tot i que per ara no s'han donat xifres, algunes previsions apuntaven que Chery podria fabricar a Catalunya 50.000 vehicles a l'any de la seva marca Omoda.

L'acte que oficialitzarà l'acord serà a l'antiga planta de Nissan a la Zona Franca divendres vinent, 19 d'abril. Amb aquest acord, Barcelona serà la primera ciutat europea que acollirà una planta d'un fabricant d'automòbils xinès. De fet, Chery ja va negociar amb la Generalitat l'any 2010 instal·lar-se a Catalunya, quan José Montilla era president de la Generalitat, però no hi va arribar a haver entesa. Més tard, en el procés de reindustrialització de Nissan, una altra opció va ser Great Wall Motors (GWM), però tampoc van fructificar les negociacions.

Per tancar l'acord actual amb Chery va ser necessari un canvi en l'estructura del Hub Tech Factory, la companyia de reindustrialització de l'antiga Nissan. EV Motors va assumir el 100% de les accions, després de comprar el 40% que tenia QEV Technologies per 12 milions d'euros. Una operació que estava pendent de la formalització del projecte. Malgrat vendre la seva part, QEV Technologies continuarà vinculat al projecte per contracte com a fabricant.

Imatge aèria de l’antiga planta de Nissan a la Zona Franca.

Després d'aquesta operació, el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, es mostrava optimista sobre la solució. La setmana passada Torrent va viatjar a la Xina, igual que els directius d'EV Motors, per tancar l'acord. Així doncs, en un futur a l'antiga planta de la Zona Franca de Nissan s'hi fabricaran cotxes de la marca Ebro, d'EV Motors, i de la marca Omoda, de Chery, a més de les motos elèctriques Silence, ja que l'empresa d'Acciona també ocupa una part de l'antiga planta de la marca japonesa.

Satisfacció del Govern

El conseller d'Empresa ha mostrat la seva satisfacció per aquest acord. “Ens havíem proposat la continuïtat industrial amb una activitat vinculada al sector de l’automoció i amb aquest acord ho aconseguim”, ha dit Torrent. A més, ha destacat que “aquest acord és bo per a tot l’ecosistema del nostre país, per a tota la indústria auxiliar i per a tota la indústria proveïdora d’aquesta cadena de valor, i ens reposiciona en ple segle XXI cap a la mobilitat elèctrica”. “L’aterratge de Chery a Barcelona ens ajudarà a fer que Catalunya continuï sent un dels principals productors de vehicles”, ha reblat el conseller.

Torrent també ha agraït a Ebro “la complicitat” i a Chery “l’aposta” per fer realitat aquesta joint venture. “Aconseguim l’objectiu màxim de la nostra agenda política, que és la reindustrialització de Catalunya. Volem una indústria del segle XXI i amb Chery ens encaminem cap a aquest propòsit”, ha conclòs el conseller.

Per la seva banda, el ministre d'Indústria, Jordi Hereu, també ha expressat la seva satisfacció per l'acord i ha recalcat que mostra la confiança en el país que tenen els inversors. Hereu ja recordava la setmana passada que només prendre possessió del càrrec es va entrevistar amb els directius de la marca xinesa. El ministeri va destacar que l'aterratge de Chery suposaria una inversió molt important i la creació de més de 1.000 llocs de treball directes. "El ministeri d'Indústria valora molt positivament l'impuls que suposarà per al sector de l'automoció, la creació de llocs de treball i la transició cap a la mobilitat elèctrica", van afirmar fonts del ministeri.

L'adeu de Nissan a Catalunya es va anunciar oficialment el maig del 2020, en plena pandèmia. Després de mesos de vagues, es va constituir una taula formada per la Generalitat, el govern espanyol, els sindicats i la mateixa Nissan per pilotar el procés de reindustrialització de les tres fàbriques, la de la Zona Franca, la de Montcada i Reixac i la de Sant Andreu de la Barca, que finalment va acabar caient del procés.

Els treballadors han hagut d'esperar més de dos anys –durant els quals s'han anat esgotant les prestacions d'atur– a tornar a l'antiga fàbrica de Nissan. L'acord d'EV Motors amb el grup xinès garanteix la càrrega de treball suficient per absorbir al voltant de 600 extreballadors de Nissan pendents de recol·locar i que fins a l'octubre compten amb contractes de formació després d'esgotar la prestació d'atur.

stats