Canvi de plans a l'antiga Nissan: l'Omoda 5 no començarà a fabricar-se fins el 2025
Els aranzels als cotxes xinesos alteren el calendari industrial d'EV Motors i Chery
BarcelonaLes companyies EV Motors, matriu de la marca Ebro, i la xinesa Chery, que van segellar a l'abril l'acord per fabricar cotxes a l'antiga planta de Nissan de la Zona Franca, ara s'han vist obligades a canviar l'estratègia inicialment prevista a causa dels canvis en la legislació sobre aranzels de vehicles fabricats a la Xina.
Segons ha explicat la companyia aquest dimarts, la producció a Ebro Factory començarà amb dos models de la marca EBRO i no amb els vehicles Omoda, que començaran un any més tard del previst. També han comunicat la producció d'un nou model Ebro, l'S400, per al juny de l'any vinent. Així, aquest pròxim mes de novembre arrencarà la fabricació de vehicles amb els models Ebro S700 i S800, cosa que suposarà la reincorporació d'un torn amb un centenar de treballadors, i a mitjans del 2025 s'hi afegirà l'S400. A la primavera està prevista la incorporació d'un segon torn i a l'estiu, un tercer, fins a arribar als 300 llocs de treball.
Davant d'aquest canvi, els sindicats han demanat a la direcció que augmentin l'aposta pels vehicles Ebro per "potenciar la seva entrada al mercat" amb l'objectiu de garantir els majors volums productius possibles. Aquests canvis no alteren el volum de producció global previst en la planta, que serà d'uns 20.000 vehicles l'any vinent: 15.000 de la marca Ebro i 5.000 del model Omoda 5. "L'avançament de la producció de l'S400 i les bones expectatives de venda dels models S700 i S800 permetran absorbir els volums previstos de l'Omoda 5", expliquen els sindicats en un comunicat als treballadors.
Aranzels als cotxes xinesos
Els canvis en la legislació anunciats per la Comissió Europea (CE) al juny sobre els aranzels a vehicles fabricats a la Xina han modificat l'estratègia de producció dels Omoda 5 a Barcelona perquè ara la companyia està tramitant l'homologació d'Omoda com a fabricant europeu. Aquest canvi provoca que la producció dels seus vehicles passi a ser a través del format CKD (Complete Knock Down, en anglès), previst per a la tardor de l'any vinent. Aquesta forma de produir consisteix a produir utilitzant les mateixes instal·lacions de soldadura, pintura i muntatge, que contrasta amb la DKD (Direct Knock Down, en anglès), que consisteix a muntar peces que arriben desmuntades des d'un altre lloc, que és el model amb què es produiran els tres vehicles d'Ebro.
Creix la producció industrial
La producció de la indústria catalana va experimentar un repunt el passat juliol, amb un augment del 7,4% respecte al mateix mes de l'any passat. A tot Espanya, l'índex general de producció industrial (IPI) va créixer de mitjana un 4,4%, tres punts menys que el català, segons dades publicades per l'Institut Nacional d'Estadística (INE). Les comunitats autònomes on més va augmentar van ser La Rioja (+13%), Castella i Lleó (+11%) i Extremadura (+9,3%), mentre que els territoris que més van baixar van ser les Balears (-9,6%), Astúries (-5,1%) i Aragó (-0,2%).