Les caigudes de guanys a Nissan i Stellantis atemoreixen la resta del sector
Els dos grups automobilístics atribueixen els mals resultats a l'augment de la competència
BarcelonaEls problemes financers de dos dels grans grups automobilístics del món estan fent créixer els temors al conjunt de la indústria. Segons ha publicat el diari econòmic Financial Times, els beneficis de Stellantis –el grup al darrere de marques de cotxes com Jeep, Peugeot o Fiat– van caure un 48%, fins als 5.600 milions d'euros durant els primers sis mesos de l'any, per sota de les expectatives que tenien els seus inversors. D'altra banda, els guanys de Nissan es van enfonsar un 99% durant el primer trimestre fiscal de la companyia. "El que ha passat a la indústria ha estat més ràpid i difícil del que esperàvem aquest any, i la transició ha estat més accidentada", va assegurar la cap de finances de Stellantis, Natalie Knight.
Les accions de Nissan van retrocedir gairebé un 10% a la borsa de Tòquio, mentre que les de Stellantis van caure un 9% en les primeres negociacions a París. Els fabricants van atribuir aquesta davallada a la competència cada vegada més ferotge als Estats Units i la desacceleració del creixement de les vendes de vehicles elèctrics, un mercat al qual la indústria ha lligat els seus èxits futurs. El rotatiu recorda que el sector ha invertit milers de milions de dòlars en l'electrificació i ara els principals grups segueixen frustrats perquè els consumidors es resisteixen a comprar aquests nous models, que segueixen sent més cars que els cotxes de gasolina.
Més enllà de la caiguda de guanys del primer semestre, Nissan també va reduir la seva previsió de beneficis anuals en gairebé una cinquena part, fins als 3.040 milions d'euros. El seu conseller delegat, Makoto Uchida, va dir: "No vam poder ampliar les nostres vendes tant com esperàvem a causa d'un augment de l'inventari als EUA, la disminució de la demanda i l'augment de la competència". Els problemes de Nissan s'han agreujat després que el fabricant d'automòbils no aprofités el ressorgiment de les vendes de vehicles híbrids, als quals els consumidors han recorregut com una alternativa als vehicles totalment elèctrics.
Problemes financers
A més, el Financial Times explica que els problemes financers de Stellantis van obligar el grup a gastar prop de 370 milions d'euros en efectiu durant el primer semestre, la qual cosa va fer que l'empresa hagi de reduir 500 milions d'euros addicionals en costos al segon semestre. En aquest sentit, la multinacional assegura que també està revisant la seva estratègia de preus als EUA. Stellantis està introduint gradualment 20 models de cotxes nous aquest any i està ajustant tota la seva gamma al mercat, fet que hauria complicat els seus plans. El conseller delegat del grup, Carlos Tavares, va dir que els resultats "no van complir les nostres expectatives, i van reflectir tant un context de la indústria desafiant com els nostres propis problemes operatius".