Comerç internacional

Més aranzels als cotxes elèctrics fabricats a la Xina

La Comissió Europea retalla les tarifes als vehicles fets al gegant asiàtic respecte als nivells previstos inicialment

Cadena de producció d'una fàbrica de Tesla a la Xina.
2 min

BarcelonaLa Comissió Europea ha anunciat aquest dimarts la imposició d'aranzels addicionals als vehicles elèctrics amb bateria fabricats a la Xina que s'importin a la Unió Europea. Els cotxes de la multinacional nord-americana Tesla que es fabriquin al país asiàtic tindran una tarifa del 9% del valor, mentre que a altres empreses del sector se'ls imposaran aranzels d'entre el 17% i el 36,3%.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Aquests aranzels s'afegeixen al ja existent del 10% aprovat per Brussel·les i que afecta tots els vehicles elèctrics que s'importin a la UE des de l'estranger, independentment de quina empresa els fabriqui. Per tant, els cotxes de marques xineses que es fabriquin en territori de la UE (per exemple, els que la xinesa Chery produirà a l'antiga factoria de Nissan a la Zona Franca de Barcelona) estaran exempts d'aquestes tarifes.

Els aranzels entraran en vigor el 30 d'octubre si cap estat membre de la UE s'hi oposa, una vegada acabat el període de consultes amb parts interessades. A més, no s'imposaran retroactivament.

La UE justifica aquests aranzels per les ajudes estatals que reben les companyies que operen a la Xina i que, segons Brussel·les, deixen en inferioritat de condicions els seus competidors europeus. La decisió de la Comissió d'imposar aquests nous aranzels arriba després d'un període durant el qual les multinacionals han facilitat informació als legisladors europeus, amb visites de control a les instal·lacions de les empreses a la Xina.

Tesla, la més ben parada

Finalment, les tarifes imposades per Brussel·les són inferiors a les del primer esborrany de la Comissió, presentat el juny passat. La nord-americana Tesla, doncs, és la que ha obtingut un nivell més favorable entre les empreses analitzades per possibles ajudes de les autoritats xineses: el 9% que Brussel·les imposarà a la multinacional fundada per Elon Musk és substancialment més baix que el que s'ha aprovat per a les multinacionals amb seu central a la Xina. "Tesla va presentar una petició substanciada per a un examen individual per determinar el seu nivell aranzelari basat en els subsidis específics que va rebre. Aquesta petició ha estat examinada exhaustivament i la conclusió sobre el nivell de subsidis rebuts es reflecteix en els nivells aranzelaris", ha indicat la Comissió en una nota informativa.

Així, SAIC lidera els aranzels, amb un 36,3%, el mateix que s'aplicarà a altres empreses que no cooperin amb les autoritats europees. La Comissió ha optat per un aranzel del 19,3% a Geely i del 17% a BYD, mentre que la resta companyies que sí que cooperin amb la UE rebran un 21,3%. "Qualsevol diferència en els nivells d'aranzels reflecteix els diversos nivells de subsidi" entre els diferents fabricants, segons la Comissió.

stats