Basf estudia invertir en una planta de reciclatge de bateries de cotxe elèctric a Tarragona
Es construiria al 'site' de la multinacional a la Canonja i crearia 400 llocs de treball
BarcelonaLa multinacional química alemanya Basf estudia la possibilitat d'invertir en una planta de reciclatge de bateries de cotxe elèctric a Tarragona, segons ha explicat el director general de la companyia a Espanya, Carles Navarro. La decisió l'ha de prendre el comitè directiu de la multinacional. Això sí, malgrat que es va plantejar fer-la a Anvers, ara Tarragona és l'única opció que Basf té a Europa per fer aquesta planta.
Si es fes, la planta s'aixecaria als terrenys de Basf a la Canonja, on encara hi ha 22 hectàrees lliures, segons ha indicat Navarro. La planta formaria part de l'aposta de la multinacional per l'economia circular. Segons ha explicat Navarro, en aquesta planta es triturarien els ànodes i càtodes de les bateries usades per fer el que se'n diu "matèria negra" i després recuperar mitjançant reciclatge químic els metalls com manganès, níquel, liti i altres, que es podrien utilitzar per fer bateries noves. Segons el director de Basf, això és més barat i menys contaminant que extreure els metalls de mines i, a més, trenca la dependència de països de fora d'Europa.
La planta compta amb el suport de diferents administracions, que han compromès més de 125 milions d'euros (100 milions de la UE, més de 15 milions del PERTE Vec espanyol i més d'11 milions de la Generalitat). El director general de Basf no ha detallat quina seria la inversió necessària, però sí que ha precisat que una instal·lació d'aquest nivell comportaria la creació d'uns 200 llocs de treball directes i la mateixa xifra d'indirectes. "[Aquesta planta] Seria una excel·lent notícia per a nosaltres i per a l'ecosistema de mobilitat sostenible a Espanya", ha dit Navarro, que ha recordat que el país ja concentra altres inversions relacionades amb el vehicle elèctric, com ara la gigafactoria de Volkswagen de Sagunt o la planta d'acoblament de cel·les de bateries que Seat està construint a Martorell (Baix Llobregat).
La planta seria una aposta més per l'economia circular que la companyia ja fa en altres branques de l'economia, com el reciclatge de roba usada per fer noves fibres tèxtils, tal com ja ha experimentat amb la multinacional de la moda Zara.
Menys vendes el 2023
El grup químic ha presentat aquest dimarts els seus resultats a Espanya el 2023, any que va tancar amb unes vendes de 1.358 milions d'euros, un 13% menys que l'any anterior, quan va assolir els 1.562 milions. La caiguda l'atribueix a l'efecte negatiu dels preus i a una demanda més dèbil.
Carles Navarro, però, ha ressaltat que les vendes posades en context se situen un 7% per sobre dels nivells prepandèmics de l'any 2019, i s'ha mostrat optimista sobre l'activitat del grup a Espanya, perquè es mantenen els nivells d'inversió. En aquest sentit, ha destacat que el 2023 es van completar inversions per 45 milions d'euros, per sobre dels 43 milions que s'havia previst inicialment. La previsió per al 2024 és invertir 40 milions a tot l'Estat.