Automoció

Els aranzels als cotxes xinesos i la punxada del vehicle elèctric enfonsen un 17% els beneficis de Seat

Griffiths alerta que la producció de l'empresa catalana podria reduir-se per les exigències d'emissions

Cupra fa un pas més i crea
el seu propi centre de disseny
3 min

BarcelonaEl president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ho havia advertit: els aranzels als cotxes elèctrics xinesos i la poca tirada de l'electromobilitat a Espanya passaran factura. I així és. Seat, que s'encaminava a un any històric de beneficis i de producció ha vist truncades les seves expectatives: entre el gener i el setembre el benefici operatiu de la companyia s'ha quedat en 415 milions d'euros, un 17,2% menys que en el mateix període de l'any anterior, quan va guanyar 502 milions.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La caiguda del benefici és superior a la de la facturació, que durant els nou primers mesos de l'any va ser de 10.500 milions d'euros, un 3% inferior als 10.800 milions de l'any anterior. Gran part de la diferència es deu a l'esforç inversor de la companyia per electrificar la fàbrica de Martorell per començar a produir a Catalunya cotxes 100% elèctrics.

El descens de la facturació i del benefici operatiu es produeix malgrat que el nombre de cotxes venuts ha crescut. En els nou primers mesos de l'any Cupra ha batut de nou el seu rècord, amb 179.100 cotxes, un 5,3% més en comparació amb el mateix període de l'any passat. Seat, per la seva banda, ha lliurat al mercat 242.900 cotxes, i frega gairebé el 10% de creixement respecte al mateix període de l'any passat. La mala notícia és que la rendibilitat sobre vendes ha caigut 0,7 punts i s'ha quedat en un 3,9%.

Tot i això, el vicepresident de Finances i Tecnologia de la companyia, Patrick Mayer, afirma que amb les dues marques "fortes i resilients" es manté el compromís d'obtenir "un benefici operatiu i un retorn sobre vendes sòlid".

La situació del sector és complexa. De fet, la matriu de Seat, el grup Volkswagen, ja ha anunciat retallades severes i el possible tancament de plantes a Alemanya, acompanyat de retallades salarials i acomiadaments. En un post a les seves xarxes socials, Wayne Griffiths explica així els reptes: "Els resultats que acabem de presentar són només una primera mostra del risc a què ens enfrontem". I assenyala les causes de la davallada dels beneficis: "La baixa demanda del cotxe elèctric, sumada a la manca de compromís dels representants polítics en l'impuls de les polítiques de conscienciació, els incentius fiscals i la infraestructura de càrrega han fet que només el 13% dels cotxes venuts a Europa aquest any siguin elèctrics. I a Espanya tot just assolim el 5%".

La poca tirada del cotxe elèctric afecta Seat de dues maneres. D'una banda, perquè un dels seus últims models llançats al mercat, el Cupra Tavascan, és 100% elèctric. Un cotxe que es fabrica a la Xina i al qual, per tant, se li apliquen els aranzels acordats per la Unió Europea en la seva guerra comercial amb el gegant asiàtic, cosa que afecta les vendes d'aquest model.

Perill de reduir un 25% la producció a Martorell

Griffiths s'ha mostrat clarament contrari als aranzels. "La inacció o el proteccionisme mal entès, manifestat en última instància amb la imposició d'aranzels al Cupra Tavascan, només indueixen a fer dubtar el consumidor, a dissuadir-lo que l'electromobilitat és part de la solució", explica el primer executiu de la companyia. A més, alerta que la caiguda de les vendes del Tavascan pot tenir un impacte en la producció de la resta de models i, per tant, en la càrrega de feina a la planta de Martorell. "Una reducció dels volums del Cupra Tavascan posaria en perill la capacitat de Seat de complir els objectius europeus de reducció de CO₂, i haver de fer front a multes inassumibles", diu Griffiths.

El president de la companyia fins i tot quantifica aquest impacte: "Això comportaria reduir una quarta part de la producció prevista de vehicles de combustió a Martorell".

stats