Economia22/11/2018

L’AMB atura la pujada de l’aigua del 4,1% que demana Agbar

El regidor Eloi Badia diu que l’empresa guanya més del previst

Xavier Grau / Albert Llimós
i Xavier Grau / Albert Llimós

BarcelonaEl vicepresident de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i regidor de Presidència de l’Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, considera injustificat l’augment del 4,1% de la tarifa de l’aigua que ha proposat l’empresa mixta Aigües de Barcelona, participada majoritàriament per Agbar. Badia va deixar clar ahir que l’AMB aturarà l’increment proposat per la companyia i farà una revisió tarifària que fins i tot podria portar a una rebaixa del preu. Aigües de Barcelona ha proposat augments de les tarifes els tres últims anys, però la resposta que ha rebut de l’AMB ha sigut la congelació de la tarifa el 2016 i les rebaixes el 2017 i el 2018 que sumen un 4% en total.

Inscriu-te a la newsletter Primer set per al SabadellInformació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La societat mixta que abasteix 23 municipis de l’àrea de Barcelona està participada en un 70% per Agbar, l’AMB en té un 15% i Criteria Caixa un altre 15%. L’enfrontament per la tarifa no és el primer entre els socis, que també discrepen sobre la valoració dels actius aportats per cadascuna de les parts.

Cargando
No hay anuncios

Badia va dir que s’estudiaran els 10 milions d’euros inclosos a la tarifa en concepte de transferència de coneixement de l’empresa a l’administració, que, segons va dir, “Agbar no ha justificat”, a més de les despeses de publicitat sobre les quals “falta informació” i que el primer quadrimestre de l’any van superar el milió d’euros. A tot això, va afegir Badia, cal sumar l’alta rendibilitat de l’empresa, que amb uns beneficis de 38 milions d’euros el 2017 va superar en 11,5 milions el que s’havia previst i pressupostat. “Sorprèn que una companyia que obté aquests beneficis demani aquest augment de preus”, va dir el regidor.

Cargando
No hay anuncios

El representant de l’AMB va reiterar les crítiques a Agbar per la “falta de transparència” de l’empresa, sobretot en el que fa referència als costos i les despeses en publicitat, i per això, va indicar, s’obrirà un expedient de revisió tarifària. “Espero que amb aquest expedient tinguem més informació”, va dir. El regidor de Presidència es va mostrar “sorprès” per l’actitud de la companyia, especialment si es té en compte que una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), pendent de la sentència definitiva del Suprem, anul·lava la creació de la societat mixta i considerava que Agbar no estava habilitada per servir l’aigua als usuaris de Barcelona. “Sorprèn que en una situació tan delicada l’empresa sigui incapaç de demostrar els seus costos”, va dir.

Fonts de la companyia van indicar ahir que la proposta d’augment del 4,1% significa 31 cèntims al mes per a cada usuari. A més, aquestes fonts van assegurar que el rebut de l’aigua fa tres anys que puja, no per les tarifes, sinó pels impostos que inclou al rebut l’AMB, com la taxa de residus, que ha pujat un 13,5% per als particulars i un 26% per als comerços. “Això no té res a veure amb l’aigua malgrat estar inclòs en el rebut de l’aigua”, va explicar un portaveu de la companyia.

Cargando
No hay anuncios

Al·legacions d’ATLL

En un altre conflicte de l’aigua, la concessionària d’ATLL, participada majoritàriament per Acciona, ha presentat les seves al·legacions a la liquidació que proposa la Generalitat per resoldre el contracte de concessió. Acciona i els seus socis demanen al Govern 1.036 milions d’euros, mentre que l’executiu català considera que és la concessionària la que li ha de tornar 38 milions.

Cargando
No hay anuncios

A més, una nova interlocutòria del Tribunal Superior desestima la pretensió d’ATLL de convalidar el contracte, però obre la porta a aplicar les clàusules compensatòries que reclama la concessionària.

LES XIFRES DE LA DISCÒRDIA

38M€

Són els beneficis de la societat que serveix l’aigua als abonats metropolitans, una xifra que supera en 11,5 M€ el previst, segons el regidor

Cargando
No hay anuncios

0,31M€

És a dir, 31 cèntims mensuals, és l’impacte per a cada abonat que tindria l’increment proposat de la tarifa, segons afirma Agbar